رستوران داری حرفه ای است که از دیرباز به عنوان یک شغل مناسب برای کسب درآمد رایج بوده و هست. اگرچه در زمان های قدیم برندینگ رستوران اصلا شناخته شده نبود اما باز هم خواسته یا نا خواسته چنین کاری از سوی مدیران این کسب و کارها انجام می شده. اینکه یک کافه یا مسافرخانه در گذشته شهرت داشته به نوعی مربوط به همان برند سازی می شده.
برند سازی کار ساده ای نیست اما هر رستورانی می توانند با برنامه ریزی چنین کاری را انجام دهد. برای برندیدنگ رستوران لازم است خدماتی متمایز تر از سایر رقبا ارائه داد. اینکه نوع غذایتان را تغییر دهید به تنهایی کافی نیست. برای برند شدن لازم است متفاوت ظاهر شد.
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کاناپه رستورانی
در شغل رستوران داری فاکتورهای بسیاری برای برند شدن لازم به رعایت هستند. بسته به شعاری که هر رستوران برای خود انتخاب می کند، نوع برند سازی متفاوت است. برای مثال یک رستوران که می خواهد در سریع آماده شدن غذا نامش را پر آوازه کند باید تمام سعیش را برای سرعت بخشیدن به کارها انجام دهد.
نکات مهم در برندینگ رستوران

برندینگ رستوران
این مشتری ها هستند که کالا یا خدماتی را برند می کنند پس باید همه چیز را طوری برنامه ریزی کرد که مطابق میل آنها باشد. به طور کلی رضایت مشتری، کیفیت خدمات، پشتیبانی و تبلیغات صحیح برای برند شدن یک رستوران لازم است.
هر رستوران که می خواهد برندسازی کند و به رده های بالاتر اذهان صعود کند می بایست هدفی برای خود تعیین کند و پس از آن تمام پرسنل خود را برای رسیدن به آن هدف آگاه و به کار گیرد. تنها یک مدیر نمی تواند یک رستوران را به شهرت برساند می بایست تمامی پرسنل آن برای رسیدن به چنین هدفی تلاش کنند.
خاطره خوب مشتری برای برند شدن

خاطره خوب مشتری
معمولا خانواده ها و دوستان برای گذراندن اوقات خوش و صرف غذا به رستوران مراجعه می کنند، حال اگر پرسنل و کیفیت سرویس دهی و مهمتر از همه غذا بتواند توجه مشتری را جلب کند و خاطره ای برایش بسازد بی شک تا سالهای سال نام رستوران در ذهن مشتری باقی خواهد ماند.
برای مثال وقتی همه رستوران های شهر خدماتی مثل هم ارائه می دهند در این بین یک رستوران اجرای موسیقی زنده را در دستور کار خود دارد بی شک به زودی بر سر زبان ها می افتد چون با یک خدمات خود را از سایرین متمایز ساخته و همچنین برای مشتری ها خاطره ساخته است. همین موضوع باعث ماندگاری در ذهن ها می شود و از طرفی هر مشتری می تواند به زودی خدمات رستوران را در بین دوستان و آشنایان و همکاران معرفی کند. به این ترتیب است که برند سازی شروع می شود.
وجه تمایز ارزشمند
متفاوت بودن با سایرین یکی از گام های برند سازی است اما باید توجه داشت که آیا این تمایز برای مشتری هم ارزشمند است یا فقط دیدگاه مدیر رستوران است و امکان دارد کسی به این تمایز دقت نکند! متمایز بودن به شرطی به برندینگ رستوران کمک می کند که برای مشتری ها ارزشمند باشد!

مشاوره برند رستوران
چه حسی قرار است به مشتری منتقل شود؟
اینکه مشتری در مورد شما همان فکری را می کند که هدف شماست بسیار مهم است. باید از همان ابتدا سبک و شعار خود را انتخاب کنید. و در مسیری حرکت کنید که مشتری را متوجه همان هدفتان کنید. باید آنقدر متفاوت بود که مشتری خودش این موضوع را دریابد. رستوران مدرن بسیار است اما همانی برند می شود که به درستی حسش را منتقل کند و عالی ظاهر شود!
آماده سازی پرسنل برای انتقال پیام
پیش تر هم اشاره شد که یک مدیر به تنهایی قادر به برند سازی نیست. وقتی مدیر پشت میز نشسته، این پرسنل و کیفیت خدمات دهی است که مشتری را راضی می کند. در همان ابتدا باید هدفی که رستوران در پیش دارد برای تمامی پرسنل توضیح داده شود و تمام برنامه ها را برای رسیدن به هدف چید. در غیر این صورت امکان دارد پرسنل هدف محل کار قبلی خود را دنبال کنند که کلی با هدف شما فرق دارد.

نقش پرسنل رستوران در انتقال پیام
مشخص کردن هویت رستوران
هویت بخشیدن به رستوران یکی دیگر از گام های اساسی در برندینگ رستوران است. اینکه با کمترین زحمت در خاطر مشتری بماند و همیشه در بین خاطراتش از آن مکان یاد شود بستگی به هویت که شامل طراحی داخلی و خارجی، رنگها، لوگو، موسیقی، تبلیغات و شعار رستوران می شود.
طرح و اجرای برنامه بهبود
یک کیفیت خوب اگر ثابت بماند در گذر زمان به یک کیفیت بد بدل می شود. جهان به خاطر شما از پیشرفت باز نمی ایستد و روز به روز بر کیفیت کالا و خدمات افزوده می گردد. از آنجایی که رقبای شما در حال تکامل و پیشرفتند پس اگر شما بهترین کیفیت را هم داشته باشید و همان را ثابت نگه دارید روزی از رقبا عقب خواهید ماند. داشتن یک برنامه برای بهبود چیزی است که برندینگ به آن نیاز دارد.

ارتباط با مشتریان
برنامه ارتباط با مشتریان
همانطور که ابتدای نوشته اشاره شد، مشتری ها هستند که یک برند را به شهرت می رسانند پس ارتباط با آنها بسیار مهم است. باید با مشتری ارتباط داشت و از علایق و نظرات آنها آگاه شد. میزان رضایت مشتری در پیشرفت رستوران بسیار مهم است.
حتی می شود از مشتری ها برای برنامه آینده ایده گرفت بی شک افراده ایده پرداز بسیاری در بین مشتری ها به چشم می خورند. بهترین راهکار برای ارتباط با مشتری از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت است. اما می شود به هر مشتری کاغذ و خودکاری داد تا نظرشان را در مورد کیفیت خدمات بنویسند و در صندوقی که مخصوص این کار است بی اندازند.
در صورتی که تمامی موارد بالا را رعایت کنید و تبلیغات صحیحی داشته باشید می توانید گام های نخستین برای برند سازی را بردارید.