شاید در نظر اول لابی هتل جایی باشد که پذیرش هتل در آن واقع شده و در آن چند صندلی هتل به منظور نشستن و انتظار مسافران برای اهداف مختلف قرار داده اند. اما لابی هتل نقشی پر رنگ تر از این دارد و یک معرفی کامل برای هتل محسوب می شود.
در اصل لابی اولین فضایی در هتل است که مسافر در بدو ورود به هر هتلی با آن مواجه می شود. بنابراین طراحی لابی هتل و انتخاب مناسب صندلی هتل در کنار امکاناتی که در لابی فراهم است می تواند هر مسافری را جذب هتل کند.
در صنعت هتلداری لابی هتل حرف اول را در جذب مسافر می زند چراکه لابی به تنهایی معرف هتل است. از آنجایی که تصویر اولیه ی ذهنی از هر فضایی به محض ورود به محیط شکل می گیرد، لابی هتل و سالن پذیرش زیبا، تمیز و تاثیر گذار می تواند این اطمینان را در ذهن مسافر ایجاد کند که با یک اقامتگاه با کیفیت و خوب روبه رو است.
از طرفی هم در صنعت رقابتی هتلداری امروز، هتلداران همیشه در تلاش برای جذب دوباره ی مسافران خود هستند. در این راستا هتلداران با ابتکار عمل و با خلق فضایی منحصر به فرد می توانند مسافر بیشتری را جذب کنند و حتی کاری کنند تا مهمانان بارها و بارها هتل آنها را برای اقامت انتخاب کنند. در این میان لابی هتل می تواند یکی از اصلی ترین بخشهای هتل باشد که مسافر را شیفته ی هتل می کند.
با این توضیحات قصد داریم 5 نکته ضروری در طراحی لابی هتل را بیان کنیم که می تواند مسافران بیشتری را جذب هتل کند:
5 نکته ی مهم و ضروری در طراحی لابی هتل
1- اول از همه در طراحی لابی هتل سعی کنید امکانات مناسبی را در نظر بگیرید که نیاز گروههای مختلف را تامین کند. به عنوان مثال سرو نوشیدنی، دسترسی به اینترنت رایگان و بسیاری امکانات دیگر می تواند در جذب بیشتر مهمان برای هتل و جلب رضایت انها موثر باشد.
2- طراحی خلاقانه ی لابی و به کار گیری انواع صندلی هتل در طرحها و رنگهای مختلف می تواند فضایی را خلق کند که شخصیت منحصر بفردی داشته باشد و خدمات متفاومتی ارائه دهد و تصویر متفاوتی را در ذهن حک کند. لابی بهترین فضا برای خلق شخصیت هتل شما است. شعاری را طراحی کنید، استایل خاصی را خلق کنید و تصویری متفاوت را در ذهن میهمانانتان حک کنید. لابی هتل شما باید چیزی بیش از تنها راهی برای ورود از دنیای خارج به اتاق های هتل شما باشد. محیطی را خلق کنید که میهمانانتان را ترغیب به توقف و انجام فعالیتهای درنظر گرفته شده کند. از آثار هنری الهام بخش و تامل انگیز استفاده کنید و میهمانان را برای تماشای آنها در لابی متوقف کنید، از نورپردازی زیبا و مناسب با محیط و حس و حال افراد استفاده کنید، و فضایی را خلق نمایید که میهمانان را ترغیب نماید زمان خود را در آن صرف نمایند و در آن محیط به استراحت بپردازند.
3- لابی هتل شما نباید در کنار کانتر پذیرش، سالن انتظار، و دربانی خلاصه شود، بلکه باید یک محیط گردهمایی اجتماعی با میز و صندلی هتل لوکس و سلطنتی باشد. فضایی را برای افرادی که در سفرهای تجاری هستند ایجاد کنید که دارای پورتهای لپ تاپ، پرینتر، فکس و غیره باشد. فضایی را به کانتر آژانسهای مسافرتی در لابی خود اختصاص دهید . در صورت وجود فضا بخشی را برای برقراری ارتباطات اجتماعی بین میهمانان هتل در نظر بگیرید. در صورت امکان این قسمت را با کافه هتل ترکیب کنید و چیدمان میز ها و صندلی ها را بگونه ای تنظیم کنید که میهمانان را به برقراری ارتباط با دیگر افراد ترغیب نماید. لابی هتل را از حالت سنتی خارج نمایید و توجه داشته باشید حتی کوچکترین خلاقیت و نوآوری می تواند بر جذابیت لابی شما بیافزاید و شخصیت خاصی را برای هتل شما خلق نماید.
4- از لابی هتل می توانید برای کسب درآمد استفاده کنید. از این روی در لابی خدماتی را ارائه دهید یا فروشگاههایی نظیر سوغاتی فروشی و غیره تعبیه کنید. وقتی میهمانان بتوانند به راحتی نیازهایشان را از محیط داخل هتل و لابی تهیه کنند، در کنار کسب رضایت میهمانان می توانند شانسی برای کسب درآمد های اضافی ایجاد کنند.
5- به معماری و ساختار لابی توجه ویژه ای داشته باشید. یک لابی بسیار بزرگ ممکن است از جذابیت حس گرم و دوستانه ی لابی کم کند و در عین حال یک فضای فشرده هم میهمانان را از صرف زمان در لابی پشیمان می کند. از آنجاییکه لابیها معمولا فضایی عریض و باز دارند، از این فضا بیشترین بهره را ببرید و نقاط را به گونه ای طراحی کنید که کاملا با یگدیگر هماهنگ باشند و یک مجموعه منسجم را خلق کنند.