راه اندازی کافی شاپ و موفقیت در آن به عوامل بسیاری بستگی دارد. میز کافی شاپی مناسب, تجهیزات مناسب, دکوراسیون زیبا عواملی هستند که می تواند در موفقیت کافی شاپ نقش موثری داشته باشد. فراموش نکنید که نیرو های انسانی یکی از مهم ترین عامل در موفقیت یک کافی شاپ است. روزانه از جملات زیادی استفاده می کنیم که معمولا به تاثیر آن دقت و توجه چندانی نداریم. مدیریت کافی شاپ ممکن است با بکارگیری عباراتی که بر حسب عادت از آنها استفاده می کند به مشکل بخورد. مدیر کافی شاپ می تواند با تغییر عباراتی که در کافی شاپ خود به کار می گیرد، فرهنگ کافی شاپ خود را تغییر داده و اصلاح کند. در ادامه ی این مطلب به بررسی برخی عبارات می پردازیم که موجب اصلاح سطح فرهنگ کافی شاپ شما می شود.
1. درستش کن
در صورتی که کارمند شما از نحوه ی درست انجام کار اطلاع داشت, برای رفع مشکل به شما مراجعه نمی کرد. شما مدیر کافی شاپ و مسئول آن هستید. هرگز نباید جواب های سرسری به کارکنان بدهید.
2. مشکلی ندارد
بهتر است بدانید که جملات منفی اصلا مناسب نیست. هم کلمه ی مشکل و هم کلمه ی ندارد, دو کلمه ی منفی است که با وجود آن که می گویید هیچ ایرادی وجود ندارد, در ضمیر ناخودآگاه خود به این اشاره دارید که مشکلی وجود دارد.
3. من باید و یا تو باید
می بایست تمامی باید ها را از زندگی خود حذف نمایید. زمانی که به کارکنان خود می گویید تو باید … در حالی که واقعا منظورتان این است که تو بهتر است… یا من نیاز دارم که تو… به آن ها اجازه می دهید که اولویت ها خود را بر اساس آسایش و راحتی خودشان بگذارند. تنها کافی ست کلمه ی باید را حذف کنید و به جای آن از بهتر است استفاده نمایید.
4. همین که هست
از دید یک مدیر کافی شاپ این جمله به معنای تسلیم شدن است. از پذیرش معمولی بودن دست بکشید. شما توانایی این را دارید که تمامی موارد و مسائل را با انجام اقداماتی تغییر دهید.
5. این راه جواب نمی دهد
آیا شما روش های مختلفی را امتحان کرده اید؟ از کجا می دانید؟ شاید در سال های گذشته این روش برای کارکنان شما موثر بوده است. فراموش نکنید که آشپز ها و پیش خدمت ها دارای تجربیات زیادی هستند. شاید کارکنان رستوران شما با تجربیاتی که از سال های قبل دارند، در مورد موضوعی خاص بهتر از شما بدانند.
6. دیدی؟
دیدی که میز 5 در حال صدا کردن تو بود؟ فنجان قهوه را بر روی پیشخوان دیدی؟ کیک را در آشپزخانه دیدی؟ مطمئنا کارکنان شما می بینند. کارکنان شما این جملات را کاملا تهاجمی می بینند. نباید هر سوالی را که می دانید کارکنان جواب آن را می دانند مطرح نمایید.