نکته ی مهم در خصوص آلودگی هوا این است که کشورهای بسیاری در دنیا با این معضل روبه رو هستند اما آنها می دانند چطور با آن مقابله کنند.
آلودگی هوا معضلی جهانی است که به طور جدی سلامت بشر و محیط زیست را در معرض خطر قرار داده است. ایران نیز یکی از کشورهای دنیا است که به طور جدی با آلودگی هوا روبه رو است. این مشکل در فصل سرما بیشتر نمایان می شود و در راستای حل مشکل فقط شاهد پاک کردن صورت مسئله از سوی مسئولین هستیم تا حل مسئله.
در خصوص مسئله ی آلودگی هوا باید گفت یک مشکل جهانی بوده و با همکاری کشورهای مختلف دنیا تا حدودی برطرف خواهد شد. ما نیز باید در این خصوص از تجربه ی کشورهای مختلف دنیا بهره برده و به جای تعطیلی مدارس یک راه حل اساسی تر را به کار ببندیم.
در این راستا خبرگزاری مهر در گزارشی تمهیداتی که کشورهای مختلف دنیا در مواجهه با مشکل آلودگی هوا پیش گرفته اند را آورده است. مسئولین و مردم می توانند از این راهکارها الگو برداری کرده و تا حدودی از میزان آلاینده ها بکاهند.

معضل جهانی آلودگی هوا
اقدامات کشورهای دنیا برای آلودگی هوا
فرانسه
شهر پاریس که یکی از توریستی ترین کشورهای دنیا محسوب می شود دارای روزهایی است که هوا به شدت آلوده است. یکی از تمهیداتی که این شهر در زمان آلودگیهای بزرگ به کار می برد رایگان کردن وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم شهر است. همچنین طی تبلیغات گسترده مردم را به استفاده از دوچرخه تشویق می کنند و حتی در منطقههای مشخصی از شهر برای مدتای طولانی و ماهانه تردد اتومبیل ممنوع اعلام میشود.
هند
در پایتخت هندوستان که برخی روزها دارای هوای بسیار آلوده ای است، برای کاهش حجم آلودگی رفت و آمد خودروهای دیزلی و حتی ماشینهای شاسی بلند ممنوع شده یا عبور و مرور چیزی حدود ده ها هزار ماشین به صورت مرحله ای و از طریق شماره ی پلاک ممنوع می شود که چیزی شبیه همان زوج و فرد خودمان در ایران است.
هلند
اما درهلند یکی از چیزهایی که برای کم کردن آلودگی هوا در نظر گرفته اند این است که سیاستمداران قصد دارند تا از سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع کنند و به جای آن خودروهای برقی و هیدروژنی را جایگزین کنند.
آلمان
در فرایبورگ آلمان چیزی حدود ۵۰۰کیلومتر مسیر برای رفت و آمد دوچرخه، مترو، تراموا و سیستمهای حمل و نقل ارزان و کارآمد در نظر گرفته شده است. حتی در مناطق حومه شهر نیز مردم اجازه ی پارک کردن ماشینهایشان را جلوی در خانهها ندارند و پارک کردن در خیابانهای شهر برای مالکان خودرو چیزی حدود ۱۸ هزار یورو هزینه دارد.
همچنین شهروندانی که ماشین ندارد از مزایای مختلفی نظیر پیشنهاد خانه های ارزانتر، استفاده ی رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی یا ارائه ی فضاهای زیادی برای دوچرخه سواری برخوردار هستند.
نروژ
در اسلو پایتخت نروژ هم قصد دارند که تا سال ۲۰۲۰ انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف برسانند و یک منطقه ی بزرگ بدون ماشین را طراحی کنند تا یک مسیر ۴۰ مایلی برای رفت و آمد دوچرخه ها بسازند و از طرف دیگر بسیاری از فضاهای دارای پارکینگ را حذف کنند.
فنلاند
در هلسینکی پایتخت این کشور هم مثل سایر کشورها تمام تلاش بر این است که با کاهش دادن بخش زیادی از خودروهای سطح شهر و از طرفی سرمایه گذاری روی استفاده از وسایل حمل نقل عمومی به بهبود وضع آلودگی هوا رسیدگی کنند. چون معتقدند تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، پیاده روی و کیفیت بالای خدمات حمل و نقل عمومی باعث می شود تا سال ۲۰۵۰ کسی نخواهد از خودروی شخصی خودش در این کشور استفاده کند.
دانمارک
در کپنهاگ پایتخت کشور دانمارک استفاده از دوچرخه به استفاده از خودرو الویت دارد تا جایی که تعداد دوچرخه ها از جمعیت شهر هم بیشترند. به مدت چند دهه است که در بخش بزرگی از پایتخت این کشور رفت و آمد وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده و شهروندان از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی بهره می برند.
سوییس
زوریخ که پرجمعیت ترین شهر کشور سوییس به حساب می آید، از جمله راهکارهایی که برای مبارزه با آلودگی هوا پیش گرفته مثل بسیاری از کشورهای پیشرفته محدود کردن فضاهای پارکینگ بوده است. این محدودیت به اندازه ای است که در زوریخ فقط تعداد محدودی از ماشینها هستند که اجازه دارند در هر ساعتی که خواستند در سطح شهر تردد کنند. همچنین طی این سالها در زوریخ خطوط تراموای بیشتر و خیابانهای زیادی ساخته شده است که در آن ماشینها اجازه ی عبور و مرور ندارند، اتفاقی که در این سالها باعث شده تا حجم قابل توجهی از ترافیکهای شهری وآلودگی هوا کاهش پیدا کند.
برزیل
اما برسیم به کشور آمریکای لاتین یعنی برزیل و شهر جنوبی اش کوریتیبا که با دو میلیون نفر جمعیت یکی از ارزان ترین سیستمهای اتوبوس رانی را در دنیا دارد. همین موضوع هم باعث میشود تا ۷۰ درصد جمعیت مردم برای رفت وآمدهای روزانه ی خود از این وسیله نقلیه استفاده کنند. اتفاقی که نتیجه ی آن در این شهر باعث شده تا کوریتیبا هم ترافیک سبکی داشته باشد و هم کمتر با معضلی به نام آلودگی هوا رو به رو باشد.
۱ دیدگاه
بله باید تو زمینه آلودگی هوا از کشورهای دیگه الگو برداری شه و مردم هم همکاری های لازم رو انجام بدهند. به نظر مسئولین فقط با تعطیلی مدارس،افزایش قیمت بنزین کرایه اتوبوس و مترو قصد دارن با کاهش الودگی هوا مبارزه کنن. لذت بردم در پاریس استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی رو رایگان میکنن کاش اینجام اینطور میشد