به گزارش سی اس وب به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ محمد مهدی برومندی با اشاره به باز کردن جعبه سیاه نفتکش سانچی، در خصوص ابهاماتی که درباره ی همکاری و کمک رسانی چینی ها وجود داشت، توضیح داد: شکایت از چینی ها به دلیل کوتاهی در انجام عملیات نجات پرسنل نفتکش سانچی در مجامع بینالمللی منتفی است چون آنها تلاشهای خود را کرده و همکاری داشتهاند.
محمدمهدی برومندی درباره ی حقیقت یابی علت حادثه گفت: این موضوع توسط تیمهای حقوقی شرکت ملی نفتکش ایران و سازمان بنادر و دریانوردی به صورت جدی در حال پیگیری است. ما با چینیها در حال مذاکره هستیم که بتوان از طریقی همچون ربات به کشتی ورود پیدا کرد که چینیها تلاشهایی در این رابطه داشتند. میخواهیم شرایط محیطی را بررسی کنیم تا علت وقوع سانحه مشخص شود.

محمد مهدی برومند
وی ادامه داد: بررسی علت وقوع سانحه باید در فضای کارشناسی دنبال شود که مجلس و دولت با جدیت دنبال این مساله هستند.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اجساد کارکنان کشتی سانچی اظهار داشت: هیچ کس نمیتواند قاطعانه در این باره نظر دهد. در زمان وقوع حادثه تمامی تلاش ما ورود به عرشه و درون کشتی بود که متاسفانه در روز آخر به دلیل آنکه آتش کل محیط کشتی را فرا گرفت و دمای کشتی به بیش از هزار درجه افزایش یافت، نتوانستیم وارد کشتی شویم. این افزایش دما منجر به غرق شدن کشتی شد. اکنون نیز میخواهیم به هر طریقی وارد کشتی شویم لذا نمیتوان هیچ پیشبینی دقیقی کرد.
همین طور برومندی درباره ابهامات موجود در بین افکار عمومی مبنی بر اینکه چرا کشتی بارگیری چینی علیرغم تصادف رخ داده توانست از معرکه فرار کند و نفتکش ایرانی این مجال را پیدا نکرد، گفت: ما این موضوعات را از همان روزهای اول مورد ارزیابی قرار دادیم . یک بحث و ابهام درون جامعه است که چرا سرنشینان کشتی کریستال چینی توانستند از معرکه خارج شوند ولی سرنشینان کشتی ما این کار را انجام ندادند.
وی اضافه کرد: در پاسخ به این ابهام باید لحظه وقوع تصادف را متصور کرد. وقتی که تصادف بین سانچی متعلق به کره جنوبی و با مدیریت ایران و با ۱۳۶ هزار تن بار آن هم در حرکت به کشتی کریستال رخ میدهد به دلیل شدت تصادف هر دو کشتی از هم جدا میشوند که طول کشتی چینی بیش از ۱۸۰ متر بوده که پرسنل این کشتی در لحظه تصادف در حال استراحت و طبیعتا در انتهای کشتی مستقر بودند.
او تشریح ساخت: وقتی که تصادف رخ میدهد پرسنل کشتی چینی در انتهای کشتی بودند، این یعنی فاصله بین محل استقرار پرسنل کشتی چینی با کشتی ایرانی حدود ۲۰۰ متر بوده است. بعد از تصادف پرسنل کشتی چینی که در انتهای کشتیشان بودند برای فرار تلاش میکنند آن هم در کشتی که کوچکتر از نفتکش سانچی بوده و فاصله عرشه تا سطح آب بسیار کمتر بوده است.
وی ادامه داد: کشتی چینی به دلیل کوچکتر بودن نسبت به نفتکش سانچی دارای قایقهایی بود که وقتی خدمه داخل آن مینشستند، با زدن یک دکمه قایق بر روی سطح آب پرت میشد که با این برخورد یک موتور قایق روشن شده و آنها میتوانستند از معرکه خارج شوند. چنین امکانی برای پرسنل کشتی ایرانی وجود نداشت چون در وهله اول فاصله عرشه تا سطح آب ۲۳ متر بوده که در چنین فاصلهای طبیعتا قایق نمیتوانسته بر روی سطح آب پرتاب شود.
برومندی گفت: برای کشتی با عظمت نفتکش سانچی از قایقهایی استفاده میشود که بتواند با استفاده از جک به روی آب آید. بر اساس اظهارنظر کارشناسان و نیروهای متخصص ایران استفاده از چنین قایقهایی به زمانی بالغ بر ۲۰ دقیقه احتیاج است. این نکات کاملا جدی باعث شد که عملا فرار خدمه کشتی چینی نسبت به پرسنل سانچی راحتتر باشد.
وی متذکر شد: علاوه بر این موارد، نفتکش سانچی گرفتار آتشسوزی و گازهای سمی شده بود که با فاصله بیش از ۲۰ متری تا سطح آب محدودیتهای جدی برای پرسنل کشتی سانچی برای خروج از کشتی وجود داشت.
همچنین رئیس کمیته ی پیگیری سانحه ی نفتکش ایرانی موضوعیت این که چینی ها با کمک رسانی دیگر کشورها به سانچی همکاری نکرده و ممانعت کردند، را کذب دانسته و گفت که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.
برومندی خاطر نشان ساخت: بنده زمانی که در اتاق فرمانداری چینیها حضور پیدا کردم این سوال را از آنها پرسیدم که چرا مانع حضور ژاپنیها شدید که آنها به شدت این موضوع را تکذیب کرده و گفتند که در همان لحظه دو کشتی ژاپنی در صحنه عمل در حال کمک کردن هستند. ضمنا توضیح دادند که تنها برای ورود یک کشتی ژاپنی تذکر دادند و پرسیدند که آیا آنها فوم برای پاشیدن بر روی آتش و کشتی دارند که در غیر این صورت اجازه ورود آنها را نمیدهند. با این استدلال که موافق پاشیدن آب نیستند چون این کار باعث انفجار بیشتر میشود. این نکته فنی را نیز کارشناسان شرکت نفتکش ایرانی نیز قبول داشتند.
به علاوه وی در مورد دو سه روز زمانی که برای ارسال تکاوران ایرانی به چین زمان برده و مورد سوال بسیار از هموطنان ایرانی ست، توضیح داد: بر اساس قوانین و مقررات بینالمللی، نیروهای تکاور یک کشور آن هم با یونیفورم نظامی نمیتوانند وارد کشور دیگری شوند. طبیعتا صدور مجوز دو سه روز طول کشید تا در نهایت نیز تکاوران با لباس شخصی به آن منطقه بیایند.
برومندی یادآوری کرد: ما قبل از آن نیز تفاهمنامه مشترکی با چینیها برای انجام عملیات امضا کردیم تا چینیها نیز در عملیات امداد و نجات همراه بچههای ما باشند. در مسیر ۱۵ ساعتهای که از ساحل تا محل حادثه زمان وجود داشت نیز گروههای امداد و نجات چینی با تکاوران ما در حال آموزش بودند چون دو طرف زبان یکدیگر را نمیدانستند و آنها به واسطه مترجم و ایما و اشاره باید عملیات را انجام میدادند یعنی اینکه مثلا از کدام انگشت برای عملیات حرکت رو به جلو و یا عقبنشینی در حین عملیات استفاده کنند. البته به دلیل شدت آتشسوزی و انفجار و در نهایت غرق شدن کشتی، رسما چنین عملیاتی صورت نگرفت.
برگرفته از ایسنا
۱ دیدگاه
خیلی جالبه اون اول چقدر شایعه سازی شد. از این که چینی ها اجازه ندادن کسی کمک کنه. همیشه مردم شلوغه الکی می کنن