سازمان بین المللی استانداردها در سال 1947 برای هماهنگی کار استانداردها و مشخصات محصولات، خدمات و شیوه های کسب و کار در سراسر جهان تاسیس شد. به دلیل تفاوت های زبان، سازمان هایی که برای گرفتن ایزو اقدام می کنند، ISO به عنوان یک لغت جهانی پذیرفته اند.
سازمان بین المللی گواهینامه های ایزو بیش از 19000 استاندارد برای تقریبا تمام جنبه های تکنولوژی و کسب و کار منتشر کرده است. یکی از آن ها ایزو 9004 است که یک ابزار برای مدیریت کیفیت می باشد. این گواهینامه برای اولین بار در سال 1987 میلادی منتشر شد و دوباره در سال 2009 به روز شد.
موفقیت پایدار
ایزو می گوید: استاندارد 9004 سازمان ها را برای مدل “موفقیت پایدار” آماده می سازد. که آن را در قالب تولید کالا و خدمات تعریف می کند تا رضایت مشتریان سازمان تامین شود و بقای اقتصادی یک کسب و کار یا سازمان تضمین گردد.

iso 9004
ایزو 9001 یک ابزار است که مدیران سازمان ها می توانند برای شناسایی نقاط قوت و ضعف در ادارات و واحدهای کسب و کار خود در هر اندازه و شاخه ای از آن استفاده نمایند.
ایزو 9004 یک سند پیشنهادی ست؛ ارائه دهنده ی راهنمایی برای مدیرا برتر برای رسیدن به بالاترین سطح قدرت تصمیم گیری در هر اندازه یا نوعی از سازمان ها.
این نشان می دهد که چگونه ساختار سازمانی برای دستیابی به اهداف خود در کوتاه مدت و دراز مدت مسیر تکامل را طی کرده و به واقع تا چه حد تکامل یافته است.
این شامل مشاوره در نظارت و تجزیه و تحلیل محیط سازمان، عوامل خارجی و… می باشد که ممکن است بر موفقیت و یا شکست سازمان تاثیر گذار باشند.
پوشش کامل ایزو 9004
استاندارد ایزو 9004 تمامی فرآیند سازمانی گرفته از پرسنل تا منابع مالی را تحت پوشش خود قرار می دهد. این شامل مواردی مانند آموزش، ترویج کار گروهی، به اشتراک گذاری دانش، اطمینان شغلی و… نیز می گردد.
همین طور مدیریت منابع مالی به صورتی که اطمینان حاصل شود بودجه در صورت نیاز برای از بین بردن اتلاف زمان و مواد یا کاهش خطاها در محصولات و خدمات، بهینه سازی شده است.