گواهینامه های سازمان بین المللی ایزو و دریافت ایزو برای فروشنده های فناوری اطلاعات مزایای زیادی دارد و به مشتریان کمک می کند تا انتخاب های درستی داشته باشند. اما آخرین باری که شما برای یک از محصولات حوزه ی IT به استانداردهای ایزو در حوزه IT فکر کرده اید، چه وقت بوده است؟
شرکت های فروشنده و تولید کننده احتمالا با استانداردهای سازمان بین المللی ISO آشنایی دارند، اما مصرف کنندگان تا چه حد این گواهینامه های ایزو را می شناسند؟
چنین استانداردهایی در مشاوره دادن به مشتریان بسیار کارآمد خواهند بود و می توانند به عنوان فاکتورهای کاربردی در نظر گرفته شوند.
برای سازمان های فناوری اطلاعات، استانداردهای ایزو می توانند به مدیریت و کاربران این را اطمینان دهند که داده ها و فرایندهای شما امن هستند و ارزش سرمایه گذاری دارند.
سه استاندارد به طور خاص – ایزو 20000، ISO 27001 و ISO 22301 – مربوط به مدیریت خدمات IT، امنیت اطلاعات و تداوم کسب و کار می باشد و می تواند در بسیاری از بخش های IT کاربرد داشته باشد. این استانداردهای ایزو برای هر اندازه شرکت و هر صنعت قابل اجرا می باشد.
دژان کوسوتی، مدیر عامل شرکت 27001 آکادمی، در یک مصاحبه تلفنی گفت: “این فقط فلسفه استانداردهای ایزو است که برای هر شرکت اعمال می شود.”

استانداردهای ایزو در حوزه آی تی
Kosutic که شرکتش متخصص آموزش و پرورش در مورد استانداردهای ISO و برنامه هایی برای کمک به شرکت ها در کسب گواهینامه ایزو است، گفت که بسیاری از عملیات فناوری اطلاعات که شرکتش در آن ها دخالت دارد، نیازمند استانداردهای ایزو هستند تا به آنها کمک کند که کیفیت خدمات ارائه شده خود را برای شرکت افزایش دهند. پس این سه استاندارهاد چه کار می کنند؟
ISO 20000
ISO 20000 به عنوان یک استاندارد برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات علامت گذاری شده است. در عمل، Kosutic گفت، “ایزو 20000 در مورد چگونگی مدیریت خدمات IT است که به سازمان های مرتبط ارائه می شود.”
ISO 27001
ISO 27001 همه چیز در مورد مدیریت امنیت اطلاعات است. بر طبق وب سایت ISO، “استفاده از این خانواده از استانداردها به سازمان شما کمک می کند تا امنیت دارایی ها مانند اطلاعات مالی، مالکیت معنوی، جزئیات کارکنان یا اطلاعاتی را که توسط اشخاص ثالث مورد تأیید قرار گرفته، مدیریت کند.” بخش فناوری اطلاعات می داند که آیا گواهینامه ISO 27001 را در نظر بگیرد یا نه؟ Kosutic گفت، “آنها باید از خودشان بپرسند که آیا اطلاعات محرمانه یا اطلاعات حساس دارند که باید محافظت شوند. اگر این اطلاعات در یک رایانه واحد ذخیره شده و نگهداری می شود، ممکن است به استاندارد نیاز نداشته باشند، اما اگر در سیستم های چندگانه پخش شوند، استاندارد می تواند بسیار مفید باشد. ”
ISO 22301
استاندارد ایزو 22301، به شکلی ست که تداوم کسب و کار را تحت پوشش قرار می دهد. بر خلاف دو استاندارد دیگر که استانداردهای سیستم مدیریت هستند، استاندارد ISO 22301 یک استاندارد امنیت اجتماعی است.
طبق ایزو، کمیته ای که استانداردهای امنیت اجتماعی را توسعه می دهد دیدگاه بسیار گسترده ای دارد. “این کمیته فنی استانداردهای حفاظت از جامعه را از حوادث، حوادث و حوادث ناشی از اقدامات انسانی عمدی و غیر عمدی، خطرات طبیعی و خطاهای فنی ایجاد می کند. بدیهی است، برای اکثر سازمان های مدرن، فناوری اطلاعات یک جزء کلیدی از دارایی های تجاری است که باید حفظ شود تا کسب و کار ادامه یابد.
با استفاده و کمک گرفتن از استانداردهای ایزو مرتبط به حوزه ی فناوری و IT، مشتریان و بازار مصرف کننده با اطمینان بیشتری به خرید محصولات می پردازد. همین طور دیگر شرکت های مرتبط با زنجیره و همکاران نیز اعتماد بالاتری نسبت به سازمان داشته و در عقد قراردادها و همکاری های دراز مدت، با ثبات قدم پیش می آیند.