چه کنیم تا به تقویت حافظه مان کمک شود؟

0

اکثر افراد برای داشتن اندامی زیبا و عده ای به دنبال ثبت نام در باشگاه های بدنسازی هستند و دسته ای دیگر از افراد که فرصت باشگاه رفتن ندارند و یا نمی توانند از پس هزینه های باشگاه ها بر آیند, هفته ای چند بار پیاده روی می روند تا استقامت بدنشان بالا برود. اما چند درصد از افراد هستند که به سلامت مغز و تقویت حافظه فکر می کنند؟ چند در صد از افراد هستند که می دانند با تقویت حافظه, سرعت یادگیری افزایش می یابد و احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین پیری کاهش می یابد؟ در مطلب زیر چندین راه کار برای تقویت حافظه آورده ایم.

راه های تقویت حافظه

1. کار کشیدن از حافظه

توآیلا ثارپ رقصنده و طراح رقص مشهور آمریکایی گفته است: من برای تمرین حافظه ام, در زمان تماشا کردن اجراهایی که خودم طراحی کرده ام, سعی می کنم 12 تا 14 مورد از اصطلاحاتی را که قصد دارم بعدها با گروهم در میان بگذارم, حفظ کنم. اگرچه که فکر می کنید حفظ کردن این اصطلاحات کار خاصی نیست, اما باید بدانید سخت در اشتباهید. وی ادعا می کند بیشتر افراد حداکثر 3 مورد از اصطلاحات را می توانند به خاطر بسپارند. با تکرار هر چیزی در ذهتان بهتر می توانید آن را به خاطر بسپارید.

2. تکرار مداوم کاری جدید

زمانی که خود را به انجام مکرر کار جدیدی مجبور می کنید, در مغز مسیر های عصبی جدیدی تشکیل می شوند که باعث می شود در انجام کار های جدید با سرعت بالاتر و جوابدهی بیشتر ظاهر شوید. هیچ کاری را به تعویق نیندازید. شاید بگویید نمی توانید این رفتار را ترک کنید و در رفتارتان ریشه کرده است اما برای آنکه این رفتار را ترک کنید بهتر است کاری را که هرگز به طرفش نمی روید را انتخاب کنید. با این کار تشکیل مسیر های عصبی در مغز به تدریج آغاز می شود.

3. یادگیری مهارتی جدید

واضح است که هر چه فعالیت مغز بیشتر باشد, عملکرد مغز بهبود می یابد. یادگیری ساز جدید که کاری عملی است, یادگیری زبان جدید مغز را با طرز تفکری متفاوت رو به رو می کند که موجب می وشود خود را به گونه ای دیگرابرازکنید. یادگیری رقص در افراده سال خورده به پیشگیری از آلزایمر کمک می کند.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

4. برنامه های آموزشی مغز را دنبال کنید

با استفاده از دنیای مجازی می توانید به عملکرد بهتر مغز کمک کنید. برنامه های موزشی پرورش مغز وجود دارند که به تقویت حافظه و سریع تر فکر کردن کمک می کنند.

5. ورزش کردن

ورزش هم در سلامت جسمانی موثر است, هم بر تقویت حافظه تاثیر مثبت می گذارد. اگر 20 دقیقه ورزش کنید, پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه در مغز شما تقویت می شود. ورزش موجب می شود اتصالات عصبی جدید در مغز به سرعت تشکیل شود.

6. معاشرت با دوستان و خانواده

هم صحبتی با افرادی که دوستشان دارید, موجب می شود بهتر فکر کنید و خلق تان باز شود. جالب است بدانید افراد برون گرا در برقراری ارتباط با دیگران فایده ای دو چندان می برند. ماریا برلاکی گفته است: در یکی از کلاس هایش در دانشگاه یاد گرفته است, افراد برون گرا از طریق صححبت کردن با دیگران تلاش می کنند به درک درست تری از افکار خود برسند و در اصل با این رفتار افکار خوود را پردازش می کنند.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

7. جدول حل نکردن

همیشه جدول حل کردن در کنار واژه ی تقویت حافظه می آید. امروزه طبق مطالعات و پژوهش ها مشخص شده است که جدول حل کردن به تنهایی کافی نیست. اگر برای تقویت حافظه جدول حل می کنید, به فعالیت دیگری مشغول شوید تا در تقویت حافظه تاثیر بیشتری داشته باشد.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

8. تغذیه سالم

شکلات تلخ, ماهی, میوه و سبزیجات به عملکرد بهتر مغز کمک می کند. هرگاه به فعالیت های ذهنی مشغول می شوید, یک تکه شکلات تلخ بخورید تا مغزتان بهتر عمل کند. زمانی که شکلات تلخ می خورید, مغز دوپامین آزاد می کند که موجب می شود سریع تر یاد بگیرید و راحت تر به خاطر بیاورید.

اشتراک:

نظرات بسته اند