کارخانه های خودروسازی ایرانی در مرز ورشکستگی

0

هنوز تحریم ها به صورت کامل عملی نشده و وارد فاز اجرایی آن نشده ایم، اما تاثیر نام تحریم و البته خودتحریمی های داخلی باعث شده تا ورشکستگی کارخانه های خودروسازی ایرانی به صورت جدی در زنگ خطر قرار بگیرد.

این موضوع تنها شامل صنعت خودروسازی کشور نمی شود، بلکه دیگر صنایع نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند.

مشکل جدی قطعه سازان و قرار گرفتن صنعت قطعه سازی در ردیف های کالایی 2 و 3، عدم دریافت مطالبات و دیگر معضلات سد محکمی مقابل کارخانه های قطعه سازی ایجاد کرده است. و نبود قطعه سبب شده تا خط تولید خودروسازان معطل مانده و چیزی نزدیک به 50 هزار دستگاه خودروی تولیدی به شکل ناقص روی زمین بماند.

خطر ورشکستگی بیخ گوش خودروسازان

خطر ورشکستگی بیخ گوش خودروسازان

این خودروها نه می توانند تکمیل شده و وارد بازار شوند و هم این که سرمایه صرف شده برای ساخت نیمه کاره آن ها روی هوا معلق مانده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، آرش محبی نژاد در این خصوص به خبرنگار دیجیاتو می گوید: درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ ها متوقف می‌ شوند. هم اکنون 40 تا 50 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه ‌های خودروسازی وجود دارند.متاسفانه وضعیت صنعت قطعه‌ سازی بحرانی است و این بحران به شرکت‌ های خودروسازی رسیده است.

خطر ورشکستگی بیخ گوش خودروسازان

خطر ورشکستگی بیخ گوش خودروسازان

وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودروها که قیمت قطعات را تحت تاثیر قرار داده و مطالبات قطعه سازان از خودروسازها را در مسدودی انداخته است، اضافه می کند: بسیاری از مواد اولیه صنعت قطعه‌ سازی در گروه‌ های دوم و سوم کالایی قرار گرفته است، این موضوع موجب شده قطعه‌ سازان برای دریافت ارز و واردات مواد اولیه، دچار مشکل شوند و نتوانند قطعات مورد نیاز را تولید کنند.

در صورتی که شرایط به سرعت بهبود پیدا نکند و فکری به حال حال وخیم قطعه سازی در کشور نشود، در آینده نزدیک بیکاری گسترده ای از شاغلان قطعه سازی و خودروسازی را شاهد خواهیم بود و بازار ایران باز هم قربانی یک نوع کالای چینی دیگر یعنی خودروهای چینی خواهد شد.

توضیحات بیشتر: https://digiato.com/article/2018/07/28/%d9%85%d8%aa%d9%88%d9%82%d9%81-%d8%b4%d8%af%d9%86-50-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c-%d9%86%d8%a7%d9%82%d8%b5-%d8%af%d8%b1-%da%a9/

اشتراک:

نظرات بسته اند