هرگز این جملات را در محل کار به زبان نیاورید!

0

همه ما برای ادامه زندگی نیاز به کسب درآمد داریم و در محلی مشغول به کاریم و با افراد خاصی هم سرو کار داریم. هر شغلی قوانین مربوط به خود را دارد که باید رعایت شوند اما قوانینی گلی وجود دارند که اگر در هر کسب و کاری رعایت شوند نتیجه خوبی در بر خواهند داشت.

قوانینی که در مورد آن صحبت می کنیم مربوط به گفتار و آداب معاشرت می شوند و بهتر است جملاتی را هرگز در محیط کار به زبان نیاوریم!

جملاتی که در محل کار نباید به زبان آورد!

وقتی کار میکنیم باید به همکاران و خودمان روحیه بدهیم نه اینکه با افکار و سخن گفتن مان همه را کسل و نا امید کنیم. از گفتن جملاتی که همکاران و رییس را نسبت به شما بدبین می کنند خودداری کنید.

سعی خودم را می کنم
گفتن این عبارت تقریبا به معنای این است که میتوانم اما انجام نمیدهم و اگر کسی که این جمله را به او گفته اید مقام بالاتری از خودتان باشد کارتان به مشکل خواهد خورد و نظارت ها بیشتر می شوند.
به جای استفاده از این عبارت آبکی و حاکی از اراده ای سست، اعتماد همکاران تان به خودتان را با مشخص ساختن شفاف انتظارات تان افزایش دهید.

الان وقت ندارم
جتی اگر واقعا هم وقت ندارید نباید این جمله را به زبان بیاورید. افراد از شنیدن این جمله احساس می کنند که کار فعلی تان بسیار با اهمیت تر از او است. این جمله می تواند به سادگی روابط را به تیرگی بکشاند. مثلا به جای وقت ندارم می توانید بگویید خوشحال میشوم در جلسه بعدی در مورد این موضوع مفصل تر صحبت کنیم. حتی بهتر است وقتی را که آزادید را به طرف مقابل پیشنهاد دهید و برای صحبت درباره موضوع مورد بحث گفتگو کنید.

جملاتی که نباید در محل کار گفت

جملاتی که نباید در محل کار گفت

منتظر خبرتان هستم
اگر سررشته کار را با گفتن منتظر خبرتان هستم به دیگری بسپارید باید امیدی هب انجام آن نداشته باشید. سعی کنید از این عبارت در گفتگو، پیامک یا نامه استفاده نکنید که نتیجه عکس دارد.

اگر کاملا هم کارتان در دست طرف مقابل گیر است بهتر است وقتی را برای انجام آن تعیین کنید برای مثال می شود از این عبارت مناسب کمک بگیرید، «چهارشنبه ساعت یک تا ۳ بعدازظهر وقت دارم. احتراما کدام ساعت برای شما مناسب تر است؟»

کوتاهی از من نبود
همه دوست دارند از زیر اشتباهات در بروند و انگشت اتهام را به طرف دیگری نشانه روند اما شما اینکار را نکنید! اینکه بگویید کوتاهی از من بنوده به ظاهر کار ساده ای است و معمولا از چشم سایر همکاران می افتید اگر واقعا هم میدانید مقصر فرد دیگری است بهتر است او را لو نداده و کمی فرصت دهید تا خودش اعتراف کند. معمولا افرادی قهرمان شناخته می شوند که سعی کنند مشکلات را حل کنند و صادق باشند. بهتر است اگر اشتباهی کرده اید خودتان اعتراف کنید بی شک مدیر یک فرد صادق را بیشتراز یک فرد دروغگو دوست خواهد داشت حتی اگر استباه کرده باشد.

منصفانه نیست
جمله منصفانه نیست مستقیما طرف مقابل را در مورد قضاوت و عدالتش زیر سوال میبرد و به نوعی وادار به جبهه گیری میکند. این را قبول دارم که در محیط های کاری گاهی بی عدالتی هایی خواسته با ناخواسته صورت میگیرد. با این حال به جای تندی و اخم و تخم کردن، ناراحتی تان را به یک اقدام مفید تبدیل کنید. از حقایق به جای احساسات برای استدلال درباره مورد این که حق با شماست، استفاده کنید. به طور مثال به جای عبارت نامناسب «این منصفانه نیست که او به جای من به کنفرانس برود»، از عبارت مناسب «من 20 ساعت روی این سخنرانی کار کرده ام و تسلط خوبی برای صحبت کردن در این زمینه دارم بنابراین رفتنم به کنفرانس منطقی تر است» استفاه کنید.

مشکلی نیست
وقتی میگوییم مشکلی نیست در واقع مشکلی هست یا در حال رخ دادن است و با این جمله زنگ خطر را به صدا درآورده ایم. کسی که هشیار باشد حتما شش دانگ حواسش به شما و کاری که انجام میدهید خواهد بود.

چه اشکالی دارد به جای مشکلی نیست از عبارت های «با کمال میل» یا «خوشحال می شوم این کار را انجام بدهم»، استفاده کنید؟ با گفتن این جملات حس بهتری به طرف مقابل خواهید داد.

منطقی به نظر می رسد؟
اگر موضوعی را بیان کنید و در آخرش هم به طرزی سوالی بگویید آیا منطقی به نظر می رسد؟ با این جمله خودتان و عقیده تان را زیر سوال بده اید. یاین جمله بی اعتمادی کامل به خودتان را میرساند و طرف مقابل از شرایط به نفع خود استفاده میکند و میگوید بگذار حالا که اینطور است حرف خودم را به کرسی بنشانم!

می توانید از عبارت هایی مثل «اگر نکته ای در این باره به ذهن تان می رسد، مطرح کنید» یا «شما چه نظری در این باره دارید؟» که همان معنی را می دهند و اعتماد به نفس بیشتری را هم می رسانند، استفاده کنید.

اشتراک:

نظرات بسته اند