نقش اسفناج در عضله سازی ورزشکاران

2

اسفناج یکی از گیاهان پر کاربرد است که میشناسیم. ویتامین های این گیاه به قدری است که باعث شده تا آنرا با گوشت مقایسه کنند. درست است که آهن موجود در اسفناج هم زیاد است اما همه اش جذب بدن نمیشود از این رو ارزش غذایی گوشت باز هم بالاتر است. البته خواص اسفناج و گوشت با هم متفاوتند و تنها در میزان آهن موجود مقایسه میشوند.

اسفناج را می توان خام یا پخته خورد. به منظور اجتناب از زیاد پختن، سعی کنید آن را با بخار بپزید یا به شیوه چینی تفت دهید. شیوه های پخت، بافت و طعم سبزی یاد شده را حفظ کرده و فقدان ویتامین محلول در آب را به حداقل می رسانند.

حرارت باعث می شود که پروتئین موجود در اسفناج، آسان تر تجزیه گردد. در صورتی که اسفناج خام همراه با پرتقال یا برش های گریپ فروت به خاطر داشتن ویتامین «ث» اضافی خورده شود، ارزش غذایی اش افزون می گردد.

نقش اسفناج در عضله سازی

تمرینات ورزشی نقش موثری در عضله سازی دارند. تمرینات منظم، ماهیچه ها را تحریک می کند تا رشد کنند و بزرگتر شوند. اما در کنار تمرینات شدید ورزشی، رژیم غذایی مناسب تاثیر زیادی بر شکل گیری ماهیچه ها دارد. یکی از مواد مغذی مهمی که در عضله سازی نقش موثری دارد اسفناج است.

محققین دانشگاه راتگرز در سال ۲۰۰۸ طی یک بررسی متوجه شدند وجود فیتواکسایتروئید phytoecdysteroids در اسفناج ، رشد عضلات را تا ۲۰% افزایش می دهد. هم چنین کلسیم موجود در اسفناج، عضلات را ریلکس می کند تا از گرفتگی آن ها حین ورزش بکاهد.

این گیاه سبز هم چنین حاوی ال گلوتامین و اسید های آمینه ای است که برای انقباض کارآمد عضلات مهم هستند. به علاوه به افزایش نرخ متابولیزم، تقویت سطح انرژی و سوختن میزان بیشتری از چربی کمک می کند.

اسفناج بعلت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه مناسب نیست. ضمناً آنهائی که سرد مزاج هستند، باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند.

اشتراک:

2 دیدگاه

  1. بچه که بودم کارتن ملوان زبل، را میدیدم. اسفناج میخورد قدرتش چند برابر میشد. منم فکر میکردم اگه اسفناج بخورم قوی میشم. ولی بابام همیشه میگفت پسرم گوشت بخور قوی میشی از اسفناج بهتره

  2. غذاهای خیلی خوشمزه ای می شه با اسفناج درست کرد. کافیه یه کن خلاقیت داشته باشیم