این مواد غذایی ناسالم را هرگز نخورید

0

تغذیه مهمترین عامل در سلامتی انسان است. افرادی که نسبت به تغذبه خود بی توجه بوده و فقط به فکر سیر کردن شکم شان با هر ماده غذایی باشند در آینده مشکلات بسیاری گریبانگیر شان می شوند. مواد غذایی سالم و ناسالم دو دسته از مواد غذایی هستند که افراد گاهی بین این دو دسته تمایزی قائل نمی شوند.

مواد غذایی ناسالم شاید خیلی خوشمزه باشند اما از نظر ارزش غذایی پایین هستند و ویتامین های ضروری برای بدن را ندارند یا آنکه موادی در آنها وجود دارد که مضر بوده و ارزش آن را پایین می آورد.

به طور کلی مواد غذایی که با استفاده از شکر و آرد سفید ساخته می شوند از نظر ارزش غذایی بی ارزش تلقی می شوند. همینطور غذاهای فست فودی که سرشار از چربی و مواد نگهدارنده هستند نه تنها مفید نیستند بلکه مضر شناخته می شوند. غذاهای ناسالم حتما نباید سمی باشند، همینکه مواد مغذی کمی به بدن برساند ناسالم نامیده می شود.

این ماده غذایی حاوی مقدار بسیار کمی از آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای داشتن بدن سالم ضروری هستند. در بیشتر غذاهای فست فودی کالری جایگزین ویتامین ها شده است که کالری زیاد هم دردسر های خودش را دارد.

مواد غذایی کم ارزش

مواد غذایی کم ارزش

از آنجایی که فست فودها بسیار هوشمندانه طراحی می شوند بین کودکان و نوجوانان محبوب اند حال آنکه در چنین سنی انسان احتیاج به مواد مغذی سرشار از ویتامین دارد تا رشد خوبی داشته باشد.

مواد غذایی ناسالم

با اینکه همواره متخصصان تغذیه در مورد مواد غذایی ناسالم هشدار داده اند، با این وجود خانواده ها سخت گیری های لازم را اجرا نکرده و کودکان را آزاد می گذارند تا خودشان را با غذاهای فست فودی بی ارزش سیر کنند، که نتیجه خوبی در بر ندارد. در ادامه لیستی از مواد غذایی ناسالم را می آوریم که بهتر است مصرف نشوند خصوصا برای سنین در حال رشد.

مرغ سرخ شده
به طور کلی فرایند سرخ کردن سریع باعث می شود سالمترین مواد غذایی هم برای بدن مضر باشند. مرغ سرخ شده ای که در مدت زمان کمی پخته شود خوردنش اصلا توصیه نمی شود. در رستوران و فست فودها برای هر مرغ روغن جداگانه در ظرف ریخته نمی شود تا سرخ شود. معمولا در این روغن چندین و چند مرغ سرخ شده و بارها روغن سرد و گرم می شود. به نظر شما مرغی که در چنین شرایطی سرخ شود چقدر سالم است؟

سیب زمینی سرخ شده
کمتر کسی پیدا می شود که از سیب زمینی سرخ شده و نمکی خوشش نیاید. سیب زمینی سرخ شده درصد زیادی کالری دارد و معمولا نمک زیادی هم همراه آن مصرف می شود.

دونات ها
معمولا دونات ها در هر فضایی یافت می شوند، در کافی شاپ، فست فود یا همراه یک عصرانه لذت بخش در منزل! این خوراکی های خوشمزه حیف است ارزش غذایی خاصی نداشته باشند و اما واقعیت دارد که بی ارزشند. راستش را بخواهید دونات ها هم سرخ می شوند و بعد از آن شکر زیادی به آنها افزوده می شود. دونات زیاد کلسترول شما را افزایش می دهد و برای قلب واقعا مضر است.

مواد غذایی ناسالم

مواد غذایی ناسالم

نوشابه
نوشابه های گازداری که در سر هر سفره ای جای آب را گرفته اند هیچ ارزش غذایی ندارند و سرشار از مشکل برای بدن هستند. نگاه به مزه خوبشان نکنید که همین خوشمزه ها فریب دهنده هستند. در مورد معایب نوشابه نوشتن یک کتاب هم کفایت نمی کند همینقدر بدانید که شکر فراوان دارند و مواد نگهدارنده و طعم دهنده شیمیایی دارند.

برگرها
چرا به جای برگر نمیگوییم بمب غذایی؟ کالری زیاد، چربی های خطرناک، نمک فراوان آنهم سرخ شده چه مزیتی برای بدن دارد؟ برگرها که خودشان سرتا پا مواد غیر مجاز برای بدن را همراه دارند به همراه نوشابه های گازدار و سس های مایونز چرب مصرف می شوند فاجعه بار خواهند بود. مسدود کردن رگ ها از مهمترین مهارت های برگر است و دشمن قلب هستند.

پیتزا
پیتزا هم در لیست بی ارزش های غذایی جای میگیرد نمک، پنیر، سس و نوشابه مجرمان اصلی این نوع غذا هستند. البته دیگر افزودنی های پیتزا هم عاری از خطر نیستند.

این مواردی که به آنها اشاره شد نمونه هایی از مواد غذایی ناسالم هستند که باید در مصرف آنها دقت داشت. حتما لازم نیست تا مواد غذایی فاسد مصرف کرد تا بیمار شد. همینکه به اندازه کافی ویتامین های لازم به بدن نرسند مشکل ساز خواهد شد و زمینه ساز بیماری. فراموش نکنید همیشه بدن های ضعیف مستعد بیماری هستند و سریعتر از بقیه افراد بیمار می شوند.

برای اطمینان از اینکه تمام مواد غذایی مورد نیاز را دریافت می کنید، باید مقدار زیادی سبزی، میوه و فیبر مصرف کنید. به جای نوشیدنی های گازدار ناسالم سعی کنید به همان اندازه که ممکن است آب بنوشید. به یاد داشته باشید که هرچقدر به غذاهای طبیعی تکیه داشته باشید همانقدر هم سالم تر خواهید بود.

برخی از مغذی ترین سبزیجاتی که می توانید مصرف کنید، عبارت اند از:
مارچوبه، آووکادو، بروکلی، کلم بروکسل، کلم، هویج، گل کلم، کرفس، کولارد سبز، خیار، سیر، پیاز، سیب زمینی، کاهوی رومی، سبزیجات دریایی، اسفناج، کدوی سبز، کدوی حلوایی، سیب زمینی شیرین، برگ چغندر،‌ گوجه فرنگی، برگ های شلغم،‌ سیب زمینی هندی.

اشتراک:

نظرات بسته اند