روش های دور ماندن از مضرات غذای فست فود

0

با اینکه متخصصان تغذیه بر این باورند که فست فودها کاملا برای بدن مضر هستند اما عموم مردم به این موضوع چندان اهمیت نمی دهند و طبق روال سابق به مصرف این غذاهای خوشمزه و پر کالری ادامه میدهند.

روز به روز بر تعداد فست فودهای ریز و درشتی که در کوی وبرزن وجود دارند افزوده می شود و تولیدی تجهیزات فست فود درخواست بیشتری دارند، گویی که هیچکس دیگر غذای خانگی نمیخورد و همه به شاندویچی ها هجوم آورده اند. به طوری که گاهی برای سفراش یک ساندویچ باید نیم ساعتی را در صف ایستاد و پس از آنهم نیم ساعتی را برای آماده شدن سفارش صبر کرد. دیگر فست فودها مثل سابق سریع نیستند …

اگر بخواهیم که در بین اینهمه غذای رنگارنگ که ساندویچی ها در منو دارند یکی که از همه سالمتر است را انتخاب کنیم باید معیارهای متعددی را در نظر بگیریم تا به غذای سالمتری دست یابیم.

دلایل بسیاری برای مصرف فست فود وجود دارد که به نظر من مهمترین آن طعم خوشی است که دارند. دلیل دیگر عدم دسترسی به غذای خانگی بسیاری از مردم است که آنها را به سوی فست فودها کشانده است. سریع بودن و ارزان بودن دو دلیل دیگ هستند که همچنان فست فود ها را به گزینه ای قوی برای یک وعده غذایی بدل می کند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات کارکرده فست فود را از کجا بخریم؟

اگر بنا به هر دلیلی می خواهید با آگاهی از مضرات فست فود و عوارضی چون چاقی و مشکلات قلبی و عروقی همچنان به مصرف فست فود ادامه دهید بهتر است نوع سالم آنها را برگزینید البته سخت است که بر روی ساندویچی برچسب سالم زد بهتر است بگوییم کم خطرها!

به طور کلی اگر ساندویچی یافتید که کم نمک باشد و کالری زیادی نداشته باشد و همچنین با روغن سرخ نشده باشد و از همه مهمتر مواد نگهدارنده نداشته باشد … آن ساندویچ را می شود سالم نام نهاد. هر کدام از اینها که ذکر شدند زمینه ساز مشکلاتی هستند که در دراز مدت گریبانگیرتان خواهند شد.

اگر این موارد را معیار قرار دهیم تقریبا می شود گفت فست فود های گیاهی و مرغ سوخاری در دسته غذاهای سالم فستف ودی و غذاهایی که حاوی سوسیس، کالباس و خمیر و گوشت فرآوری شده مانند همبرگر هستند در دسته مضرترین ها قرار می گیرند.

البته افزودنی ها و طعم دهنده ها مثل انواع سس و نوشیدنی هایی مثل نوشابه و دوغ گاز دارد هم بر نا سالم شدن غذا می افزایند.

بسیار دیده شده که سالاد را همراه سس های چرب و نمک زیادی سرو می کنند و به آن غذای سالم می گویند در حالی که این سالاد می تواند از یک همبرگر هم چرب تر باشد!

بد نیست بدانید در جداول ارزش غذایی، سالادهایی چون سالاد سزار کالری دو برابری نسبت به همبرگر دارند. علت آن نیز سس است که در تهیه این سالادها استفاده می شود. به همین دلیل اگر به قصد صرف یک وعده رژیمی یا سالم سالاد سفارش می دهید آن را بدون سس و افزودنی پرکالری و مضر بگیرید.

غذای فست فود

غذای فست فود

محبوب ترین و خطرناک ترین فست فود

شاید تا کنون نمیدانستید که سیب زمینی سرخ شده محبوب ترین فستف ود دنیا است و در عین حال خطرناکترین هم هست! معمولا در کنار سایر فست فود هایی که سفارش می دهیم مقداری سیب زمینی سرخ شده و شور مزه هم پاداش می گیریم در حالی که نمیدانیم این پاداشم همچو یک دشمنی بزرگ در حق ماست.

متخصصان تغذیه می گویند یک پرس سیب زمینی سرخ شده بین 550 تا 700 کالری دارد که همراه شدنش با سایر فست فودها برای مصرف کننده بسیار چاق کننده است و میزان کلسترول شخص را بالا می برد. از طرف دیگر سیب زمینی سرخ شده علاوه بر مصرف شدن در وعده های اصلی به عنوان یک اسنک در میان وعده ها نیز طرفداران بسیاری دارد که سبب مصرف نشدن اسنک های طبیعی و مناسب در میان وعده ها می شود و با ایجاد سیری کاذب، مانع مصرف وعده های اصلی مناسب و مغذی می شود.

روغن و نمک موجود در سیب زمینی به راحتی می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون بالا را دامن زند.

چطور سالمتر فست فود بخوریم؟

این سوال را بسیاری از خود میپرسند چطور یک ساندویچ را سالمتر مصرف کنیم که آسیب کمتری به ما برسد؟

ــ اولین گام انتخاب ساندویچی مناسب است. بهتر است در مکانی غذا بخورید که غذاهای سالمتری عرضه می دارد. رستوران هایی که غذاهایی نظیر استیک، غذاهای دریایی، گیاهی، چینی و مکزیکی دارند، عموما انتخاب های مناسبی هستند.

ــ رستوران هایی که غذا را در لحظه آماده می کنند بهتر هستند چون می توانید سفارش کم چرب یا بی نمک بودن و … را بدهید.

ــ بهتر است زمانی که بسیار گرسنه هستید به فست فود نروید و پیش از آن با میوه ای کمی خود را سیر کنید. زمانی که گرسنه هستید معمولا غذای بیشتری مصرف می کنید و فست فود های امروزی هم که بیش از اندازه لازم برای یک نفر طراحی می شوند. به این ترتیب شما به پرخوری عادت خواهید کرد که نتیجه آن بسیار گران خواهد بود.

ــ پیش غذا راه خوبی برای کم خوری در رستوران یا فست فود است. معمولا پیش غذاها طوری طراحی میشوند که کم کالری و کم چرب باشند، بی شک اگر سوپ بیشتری بخورید غذای اصلی را کمتر مصرف میکنید و از عوارض آن دور می مانید.

ــ بهتری است قبل از غذا، سالادی با سس کم چرب و کم کالری سفارش دهید.

ــ از نوشیدنی های سالم مثل آب یا دوغ بدون گاز و تازه استفاده کنید نوشابه قند بسیاری دارد که به مشکل ساز شدن غذا هم کمک می کند. در بین سس ها هم آنهایی که کم چرب و سالمتر هستند را انتخاب کنید. سس گوجه بهتر از هر سس مایونزی است!

اشتراک:

نظرات بسته اند