فروشندگان گوشی های موبایل درباره ی طرح رجیستری چه می گویند؟

0

اجرای کامل طرح رجیستری، طبعا با جمع کردن بساط قاچاق گوشی های موبایل به نفع وارد کنندگان رسمی تبلت و موبایل و نیز کاربرانی ست که با بی اطلاعی و یا بعضا برای پرداخت مبلغ کمتر به سراغ کالاهای قاچاق می رفته اند.
اما در این مطلب به سراغ فروشندگان گوشی های موبایل رفته و از تاثیرات اجرای طرح رجیستری بر کسب و کار این افراد جویا می شویم.

تاثیر اجرای طرح رجیستری بر فروشندگان موبایل

تاثیر اجرای طرح رجیستری بر فروشندگان موبایل

قطع آنتن هزاران موبایل اپل

اولین برندی که در طرح رجیستری وارد شد، گوشی های آیفون بودند. و زمانی که مهلت رجیستری گوشی های آیفون موجود در بازار تمام شده و قطع آنتن آن ها آغاز شد؛ فروشندگان موبایل وارد فاز ضرردهی بی سابقه ای شدند. تعدادی از آن ها می گویند که بیشتر این گوشی ها که اکنون قطع آنتن شده اند را پیش از 14ام آذر ماه روشن کرده اند و انتظار قطع آنتن این گوشی ها را نداشته اند.

به گزارش سی اس وب به نقل از دیجیاتو، یک فروشنده ی موبایل در اهواز می گوید: “به عنوان خریدار موبایل، با هرکدام از سازمان های مربوط به طرح رجیستری تماس بگیرید و از قطع آنتن گوشی خود شکایت کنید، راه حل اولی که پیشنهاد می کنند شکایت از فروشنده است. اصطلاح فروشنده نماها که از خلال سخنرانی مسولین از تلویزیون رسمی به ما برچسب زده می شود همه صنف را زیر سوال برده و مشتریان را علیه مغازه ها شورانیده است.”
وی فروش تلفن همراه از برند آیفون را در حال حاضر متوقف ساخته و اضافه می کند: “چندین سازمان برای رسیدگی به شکایات مردم وجود دارد اما هیچ سازمانی برای شکایت ما وجود ندارد. بارها خواسته ایم از سامانه های همتا و یا دیگر سازمان های مشابه فعال در طرح رجیستری شکایت کنیم ولی دستمان به هیچ جا بند نیست و نمی دانیم دقیقا باید به کجا شکایت ببریم. باز در تهران اوضاع از طریق اتحادیه هایشان تا حدی قابل پیگیری است ولی در شهرستان ها این موضوع عملا منتفی است.”
شخص دیگری به نام علی که سابقه ی 10 ساله در واردات و فروش گوشی های اپل دارد، به دیجیاتو گفته است: “شکایات مردم در وهله اول به صمت (سازمان صنعت، معدن و تجارت) ابلاغ می شود و این سازمان تصمیم می گیرد که شکایت به تعزیرات حکومتی برود یا خیر. در روزهای اخیر درگیر شکایات زیادی شدیم که متاسفانه در اکثر موارد با پاسخ های عجیب و حتی تند مسولین روبرو شدیم.

ما تمام مدل های اپل موجودی مان را با سیم کارت روشن کرده و حتی یک تماس کوتاه هم با آن گرفته بودیم ولی مسولان همتا می گویند که این تماس باید بالای ۶۰ ثانیه بوده باشد. در صورتی که خود وزیر ارتباطات صرفا فعال شدن در شبکه و آنتن دهی را گزینه تایید موبایل های روشن شده در شبکه تا پیش از ۱۴ آذرماه عنوان کرده بود. ما فروشندگان از کجا باید می دانستیم تا تماس ها باید بالای ۶۰ ثانیه باشد یا اینکه حتما باید یک پیامک با موبایل مذکور فرستاده شود؟

ضمن اینکه گفته می شود برخی موبایل ها که به عنوان مثال یکی دو ماه قبل از مهرماه، یعنی شروع طرح رجیستری، خاموش بودند در شبکه پایش نشده اند و دچار قطع دهی آنتن شدند. این اتفاق باعث شده برخی مدل های قدیمی و فروخته شده یکی دو سال پیش که شاید به هر علتی اعم از بیماری و مسافرت و… یکی دو ماهی خاموش بودند بدون دلیل از شبکه خارج شوند.”

 

تاثیر اجرای طرح رجیستری بر فروشندگان موبایل

تاثیر اجرای طرح رجیستری بر فروشندگان موبایل

وی در خصوص اشکالات و اشتباهاتی که در قطع آنتن گوشی های اپل روشن شده پیش از 14ام آذر ماه رخ داده توضیح می دهد: “کارشناسان همتا به ما می گویند که اشکالی در کدنویسی اکسل بوده که باعث این مشکلات شده و به زودی حل خواهد شد. آنها می گویند موبایل مذکورد تا ۲۰ روز دیگر آنتن دهی دوباره می گیرد ولی خریدار گوشش به این حرف ها بدهکار نیست و حق هم دارد چرا که می خواهد موبایل چند میلیونی اش از لحظه خرید کار کند. اما چاره ما چیست؟ ما اگر موبایل را پس بگیریم و هفته بعد آنتن دهی موبایل دوباره آغاز شود، چه کسی پاسخگوی ضرر ما خواهد بود؟”
به گفته ی وی بدترین حالت زمانی رخ می دهد که خریدار با موبایل قطع آنتن شده به مغازه بازگشته و فروشنده می باید مبلغ را به او برگردانده و با یک گوشی قطع آنتن شده و اسباب بازی کنار بیاید!
وی به دیجیاتو می گوید: “خریدار، موبایل را با قیمت سه میلیون تهیه کرده و ما هم بر فرض این مبلغ را عودت دادیم. اما خریدار موبایل اش را می خواهد و نه پول آن را! مشکل اینجاست که با گرانی در بازار موبایل بعد از طرح رجیستری، حال به هر علتی که می خواهد باشد ولو افزایش قیمت دلار، موبایلی که فرد قبلا خریداری کرده دست کم ۲۰ درصد گران تر از مبلغ فاکتور شده است. در این شرایط او باید چه کند؟

ما در آغاز با چند خریدار راه آمدیم و موبایلی که می خواستند را به جای عودت هزینه فاکتورشان عینا به آنها دادیم ولی زمانی که تعداد این دسته از مشتریان زیاد شود نمی توانیم تمام ضررها را محتمل شویم. ضمن اینکه در برخی موارد موبایل فروخته شده دو ماه پیش اصلا مدل آکبندش در بازار پیدا نمی شود که خریدار با عودت و گذاشتن مبلغی اضافه روی آن، بتواند موبایل دلخواهش را بخرد.”

فروشنده ی دیگری به نام حامد که مغازه ی وی در غرب تهران قرار دارد، به خبرنگار دیجیاتو می گوید: “برخی از گارانتی های مدل های اپل در ایران هیچ کارایی ندارند و صرفا یک اسم روی موبایل هستند. این مساله را دارندگان گوشی های اپل می توانند کاملا تایید کنند چرا که بارها شده با فرستادن گوشی به دفتر گارانتی -اگر دفتری وجود داشته باشد، در برخی موارد حتی دیده شده که در آدرس دفتر گارانتی کسی حضور ندارد- بهانه هایی اعم از ضربه خوردگی و… از سوی کارشناسان مرکز ارایه می شود که راه حل درستی نیست. در این صورت معمولا موبایل ها توسط کاربر به اپل استورهای کشورهای مجاور فرستاده می شود.

همانطور که شاید بدانید اپل استورها هم در ۸۰ درصد مواقع اقدام به تعمیر موبایل نمی کنند و یک دستگاه نو را تحویل می دهند. در این صورت با وجود محدودیت های جدید طرح رجیستری به موجب اینکه موبایل دارای یک IMEI جدید شده باید دوباره هزینه گمرک موبایلی که در تعمیرگاه رسمی اپل تعویض شده پرداخت شود.

برای چه کاربر باید عوارض گمرکی موبایلی را که خدمات اپل برای او تعویض کرده و قبلا هزینه گمرکی اش داده شده را دوباره پرداخت کند؟ گرچه این موضوع در قسمتی از بخشنامه سامانه همتا آمده ولی در تماس با کارشناسان می گویند که چنین امری فعلا امکان پذیر نیست.”

برای مطالعه ی باقی مطلب به لینک زیر وارد شوید:

http://digiato.com/article/2018/01/31/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84/

اشتراک:

نظرات بسته اند