اهمیت غذای خانگی و مواد غذایی سازگار

0

گزینه های متعددی برای غذا خوردن در اطرافمان وجود دارند اما مهم این است که تغذیه صحیحی داشته باشیم. حتی اگر از بهترین مشاور راه اندازی فست فود هم سوال کنید به صراحت خواهد گفت که هیچ غذایی نمی تواند جای غذای خانگی را بگیرد!

خانواده های ایرانی در واقع با همین غذای خانگی معنا میابند. همین غذا خوردن دلیلی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده است. غذاهای فست فودی با اینکه خوشمزه هستند اما اصلا توصیه نمی شوند، خوردن فست فود در ماه یکی دو بار اشکالی ندارد اما بیش از آن میتواند مشکل ساز شود. البته افرادی که فشار خون یا چربی دارند بهتر است همان یک بار در ماه را هم سراغ فست فود نروند.

مزایای استفاده از غذای خانگی

ــ تهیه غذای خانگی امکان کنترل میزان روغن مصرفی و چربی غذا را به ما و خانواده می دهد.

ــ در مصرف غذای خانگی میزان و حجم غذای مصرفی قابل کنترل و تنظیم است.

ــ تهیه غذا در منزل سبب صرفه جویی اقتصادی می شود.

ــ صرف غذا در منزل زمینه را برای جمع شدن افراد خانواده به دور یک سفره و در یک محیط صمیمی فراهم می کند.

ــ امکان استفاده از انواع چاشنی به جای نمک را در غذاهای خانگی ایجاد می کند.

توصیه به مصرف غذای خانگی به این معنا نیست که حتما غذای اصیل ایرانی بخورید در منزل می توان هر غذایی را حتی متغلق به سایر ملت ها تهیه کرد. مهم این است که از مواد غذایی سالم و با روشی درست و بهداشتی تهیه شود مهمتر از همه با بدن ما سازگار باشند.

چیزی که در مورد غذاهای خانگی باید توجه داشت اینکه هر منطقه غذاهای خاص خود را دارد که با توجه به داشته های آن منطقه طراحی شده است. بدن ما با غذاهایی که در شهر و کشور ما رایج هستند تطابق یافته و هیچ واکنش منفی نسبت به آنها ندارد اما معلوم نیست که آیا به غذای سایر ملت ها نیز همین واکنش را نشان دهد یا خیر!

غذای خانگی
غذای خانگی

اگر این قاعده طبیعی را به هم بزنیم و مواد غذایی از مناطق مختلف را به رژیم غذایی مان منتقل کنیم طوری که غذای دائمی افراد تغییر پیدا کند، دچار مشکل می شویم.

برای مثال میتوان به این مورد اشاره کرد که اگر فردی که در شمال کشور زندگی می کند به اندازه یک فرد جنوبی خرما بخورد احتمالا دچار مشکل می شود. این مورد در باره ادویه جات هم صدق می کند، ادویه هایی که مختص محل زندگی ما نیستند به مقدار کم مصرف کنیم مشکلی نخواهند داشت اما اگر بیش از اندازه شود باید منتطر عواقبش بود.

ما با رژیم غذایی منطقه خودمان سازگار شده ایم و تغییر دادن آن حتما مشکل ایجاد می کند. ممکن است فردی به کشوری سفر کرده باشد و از غذایی در منوی رستورانی خوشش آمده باشد، مصرف هرازگاهی این غذاها مشکلی ایجاد نمی کند اما نباید هر روز و به صورت مرتب از آن استفاده کرد.

برای نمونه می توان به این اشاره کرد که اروپایی ها گوشت گاو بیشتر مصرف می کنند و تقریبا در بیشتر غذاها گوشت گاو یافت می شود که برای ایرانی ها که بیشتر گوشت گوسفند می خورند غذایی سنگین محسوب می شود.

چه نکاتی را در تهیه غذای خانگی رعایت کنیم؟

ــ مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری در تهیه غذا به کار ببرید.

ــ ماکارونی و نان های سبوس دار را که فیبر بیشتری دارند به سایر ماکارونی ها و نان ها ترجیح بدهید.

ــ به جای قرص های فشرده سوپ یا پودر پیاز یا سیر آماده که دارای مقدار زیادی نمک هستند از سوپ های تازه و کم نمک خانگی و پیاز یا سیر تازه در غذا استفاده کنید.

ــ از پنیر پیتزا که چربی زیادی دارد کمتر استفاده کنید.

ــ در دستورهای غذایی میزان روغن مورد استفاده را به نصف تا یک سوم میزان پیشنهاد شده کاهش دهید.

ــ به جای سرخ کردن مواد غذایی، از روش بخارپز و آب پز کردن، پوره کردن (برای سیب زمینی) یا تنوری کردن (برای سیب زمینی و بادمجان) استفاده کنید.

ــ مقدار قند یا شکری که به همراه چای مصرف می کنید را به نصف برسانید.

اشتراک:

نظرات بسته اند