اهمیت خواب خوب

0

داشتن خوابی راحت و آرام بسیار با اهمیت است. رزویاتو در صدد بررسی اختلالات خواب، راه کارهایی را برای داشتن خوابی بهتر ارائه می دهد. همه انسان ها باید خواب مفید و کافی داشته باشند. اختلال در خواب یا خواب نا آرام خود سبب بروز انواعی از بیماری ها می شود. هر انسان باید حداقل اطلاعت اولیه ای راجع به خواب داشته باشد؛ به طور مثال:طول کشیدن حدود 10-15 دقیقه ابتدایی تا بخواب رفتن، بین 7تا 9 ساعت بتوان خوابیدن، دمای محیط خواب در حدود 16 تا 19 درجه سانتی گراد(۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت)، موارد ابتدایی برای داشتن خوابی مفید است.

10 راهکار چگونگی بهتر خوابیدن:

1-    همه دستگاه های ارتباطی راخاموش کنید:
راسل فاستر، استاد دانشگاه آکسفورد، نور آبی را باعث افزایش هوشیاری فرد و در نتیجه، به تاخیر انداختن روند خواب می داند، نوری که از دستگاه هایی چون تلویزیون، کامپیوتر و کلیه صفحات این چنینی ساطع می شود. گذشاگان ما کمتر از ما می خوابیدند اما میزان خواب مفید آنان به مراتب از ما بیشتر بود. در موقع خواب به منظور پرهیز از این هوشیاری، روش استفاده از لامپ هایی با قدرت کاهش و افزایش نور به رنگ هایی بجز آبی در محیط و زمان خواب پیشنهاد می شود.
2-    مصرف نوشیدنی های الکلی قبل از خواب،ممنوع
به گفته فاستر، مصرف نوشیدنی های الکلی قبل از خواب مغز را تحت تاثیر و قرار می دهد و کارای آن را با اختلال روبرو می سازد. خواب های کم عمق در افرادی که بیشترین آرامش را از طریق خواب بدست می آورند،سیکل منفی را در روند زندگی شان بوجود می آورد و سبب مصرف بیش از حد کافئین و …. می شود.
3-    صبح زود بیدار شوید:
مشکل خواب خود را با صبح زود بیدار شدن، حل کنید. شاید در ابتدا بسیار سخت و ظالمانه به نظر آید ولی با گذشت زمان، به نتایج خوبی دست پیدا می کنید. توصیه فاستر:” در معرض آفتاب صبحگاهی قرارگیرید. چرا که طبق مطالعات این کار برای تنظیم ساعت بدن را برای خوابیدن و بیدار شدن، مفید است.” با عادت به این روند زود از خواب برخاستن، از بی خوابی های شبانه آسوده می شوید
4-    نگرانی های خود را فراموش کنید:
بسیار مهم است که نگرانی های روزانه خود را وارد تخت خواب خود نکنید. کنار گذاشتن این نگرانی ها موقع خواب، به بهتر خوابیدن ما کمک می کند.
5-    تا دیروقت کار کردن
فعالیت های ورزشی مانند شنا، دو، یوگا، تمرین های ورزشی متناوب, همه برای یک خواب خوب، مفید هستند البته باید در زمان مناسب این فعالیت ها انجام پذیرد. بهتر است فعالیت ها تا ۶ ساعت قبل از خوابیدن به اتمام رسد و حرارت بدن کاهش یابد. این موضوع و افزایش حرارت بدن باعث هوشیاری  بیدار ماندن می گردد. توصیه کلوبرس:”تمرین های ورزشی، محرک سیستم عصبی است و درصورتی که در ساعات پایانی روز انجام شود، باعث بی خوابی می شود”.
6-    نوشیدنی گرم بنوشید:
یک نوشیدنی گرم و البته غیر الکلی و بدون کافئین، حدود نیم ساعت قبل از خواب بنوشید. به عنوان مثال: نوشیدن یک لیوان بابونه گرم، یک لیوان شیر گرم به همراه مطالعه ای چند صفحه ای راه موثری برای آرامش و خواب خوب شبانه است. حداقل ۶ ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه، شکلات و نوشیدنی های گازدار بپرهیزید. دمنوش های گیاهی بدون کافئین، موثر هستند اما مصرف بی اندازه آن ممکن است نیمه شب شما را وادار کند تا چندین بار به دستشویی بروید.
7-    گوش دادن به موسیقی:
گوش دادن به موسیقی و صداهای آرام بخش در صورتی که بیش از اندازه بلند نباشد، قبل از خواب توصیه می شود. موسیقی های با صدای بلند تاثیر منفی دارد و باعث هیجان در فرد می شود.
برای مشاهده ادامه راهکارها به رزویاتو مراجعه کنید.

 

اهمیت خواب خوب

اهمیت خواب خوب

اشتراک:

نظرات بسته اند