انواع روغن های سرخ کردنی

0

در حالی که به طور کلی استفاده از غذاهای سرخ شده توسط پزشکان منع می گردد، اما باز هم برای سرخ کردن غذاها با طیف وسیعی از روغن های سرخ کردنی در بازار روبرو هستیم که هیچ یک نیز تایید شده توسط پزشکان و جامعه ی سلامتی نمی باشند.
در سایت روزیاتو نیز که مطلبی درباره ی محصولات تراریخته منتشر شده، به روغن های مایع سرخ کردنی تراریخته پرداخته است. و این که محصولات تراریخته یا همان تغییر ژنتیکی یافته تا چه حد می توانند برای سلامت انسان مضر باشند و به سادگی می توانند باعث تغییرات ژنتیکی در بدن انسان شده و با جهش ژن ها منجر به بروز انواع سرطان ها گردند.
ما در این جا از منظری دیگر به بررسی انواع روغن های سرخ کردنی می پردازیم.
جالب است بدانید که تمام روغن های سرخ کردنی موجود در بازار، مضر و به شدت تهدید کننده ی سلامتی هستند.

روغن دانه ی سویا

متاسفانه تولید روغن دانه ی سویا با شرایط خاص حفاظتی صورت نمی گیرد. نه اسیدهای چرب اشباع آن جدا شده و نه به طور سهمی هیدروژنه می گردد. روغن دانه ی سویا به هیچ وجه برای قرار گرفتن در معرض حرارت های بالا مناسب نمی باشد. روغن سویا به علت دارا بودن اتصال سوم اسید لینولنیک که در این روغن، حدود 9 درصد کل اسیدهای چرب می باشد و وجود فسفاتیدها و ایزومرهای ناپایدار، در خطر برگشت طعم نیز قرار دارد و در قبال هوا و حرارت به شدت آسیب پذیر می باشد.

روغن سویا

روغن سویا

روغن کانولا

روغن کانولا که از گیاه کلزا گرفته می شود، در واقع روغن صنعتی ست که 700 سال قبل در تولید روغن چراغ به کشور لهستان برده شد. جالب است بدانید که روغن کلزا برای مصرف حیوانات نیز منع گشته است! قابلیت فساد در روغن کلزا بسیار بیشتر از دیگر روغن هاست و وقتی در دمای بالا حرارت ببیند، دود ناشی از آن می تواند سرطان زا باشد. همین طور حرارت دیدن زیاد کلزا باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد مضر برای بدن انسان می گردد.

روغن کانولا

روغن کانولا

روغن پالم

دومین روغن نباتی که در جهان تولید و صادر می گردد، روغن پالم می باشد. از روغن پالم در ترکیبات بیشتر روغن های سرخ کردنی استفاده می شود. علاوه بر این در روکش های کاکائویی برخی مواد خوراکی نیز روغن پالم مورد استفاده قرار می گیرد و کسی توجهی به مضرات زیاد این روغن برای سلامت انسان ندارد. روغن پالم دارای اسیدهای اشباع مریستیکی و لوریکی می باشد که برای بدن بسیار خطرناک هستند و همین طور این روغن باعث رسوب چربی در جدار عروق می گردد.

روزیاتو / روغن پالم

روزیاتو / روغن پالم

روغن هسته ی انگور

روغن هسته ی انگور برای پخت و پز مناسب به نظر می آید. اما این روغن نیز به هیچ وجه برای سرخ کردن مواد غذایی در دمای بالا توصیه نمی گردد. روغن هسته ی انگور محصول ضایعات کارخانه های شراب سازی در کشورهای اروپایی ست. پلی فنل های موجود در روغن هسته ی انگور موجب کاهش جذب آهن در بدن شده و استفاده ی مداوم از آن منجر به کم خونی می گردد.

روغن هسته ی انگور

روغن هسته ی انگور

در واقع روغن زیتون و روغن کنجد از بی ضررترین روغن ها برای بدن هستند. اما این روغن ها را نیز نمی باید در مقابل حرارت بسیار زیاد و سرخ کردن های عمقی قرار داد. بهترین راه حل این است که هر چه بیشتر از غذاهای سرخ کردنی فاصله بگیریم و هنر آشپزی بدون سرخ کردن را بیاموزیم. در تمام جهان غذاهای بسیاری با روش های طبخ پختن، کباب کردن و بخارپز کردن وجود دارند، که بهتر است برای حفظ سلامتی خود و خانواده مان هرچه بیشتر به سمت این گونه غذاها و آشپزی بدون روغن حرکت کنیم.

اشتراک:

نظرات بسته اند