طرح مجلس برای اسقاط خودروها توسط خودروسازان

1

با در نظر گرفتن این موضوع که واردات خودرو فعلا ممنوع شده است، نمی توان انتظار داشت که همچنان خودروهای فرسوده از جریان خارج شده و اسقاط خودروهای فرسوده را مثل گذشته در دستور کار داشته باشیم.

اما دولت نمی خواهد این ماجرا را پذیرفته و با ممنوع شدن واردات کالاها بار ماندگاری خودروهای فرسوده را بر دوش بکشد.

به نظر می رسد که این بار مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده بر گردن خودروسازان قرار خواهد گرفت.

دولت یک تبصره به ماده ی 8 قانون هوای پاک اضافه کرده است و طی این تبصره خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت ها می باید خودروهای فرسوده را اسقاط کنند.

مصطفی جودی، عضو هیات مدیره ی انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در این خصوص گفته است: هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که خودروسازان به‌ ازای هر چهار دستگاه خودروی تولیدی، یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. به‌ عبارت بهتر، خودروسازان (و موتورسیکلت سازان) عملا باید به میزان ۲۵‌ درصد تولید خود، خودرو و موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند.

طرح اسقاط خودروهای فرسوده

طرح اسقاط خودروهای فرسوده

وی توضیح می دهد: براساس مصوبه سال ۱۳۸۸ هیات دولت، خودروسازان باید معادل ۳۰ درصد تولیداتشان و وارد‌کنندگان خودرو نیز متناسب با حجم واردات، تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج و گواهی اسقاط ارائه می‌ کردند. وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ اجرای این قانون برای وارد‌کنندگان خودرو آغاز شد اعلام کرد: با این حال خودروسازان از اجرای این قانون خودداری کردند تا اینکه سرانجام سال گذشته هیات دولت مصوبه پیشین خود در زمینه الزام خودروسازان به اسقاط خودرو های فرسوده را لغو کرد.

در روال قبلی و زمانی که واردات خودرو آزاد بود، واردکنندگان در ازای وارد کردن خودروهای جدید می باید گواهی اسقاط خودروها را صادر می کردند. در واقع پیش از ممنوعیت واردات خودرو، این واردکنندگان خودروها بودند که مسئولیت اسقاط را برعهده گرفته بودند و در شرایط حاضر که واردات خودرو ممنوع شده است، خیلی دور از ذهن نیست که بار اسقاط به گردن صاحبان خودروسازی فعلی بیفتد.

این مقام مسئول اضافه می کند: این در حالی است که از ابتدای تیرماه با ممنوع شدن واردات خودرو، فعالیت وارد‌کنندگان خودرو متوقف و به‌ دنبال آن اسقاط خودروهای فرسوده نیز با توقف رو به ‌رو شده است. وی افزود: در چنین شرایطی هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تبصره ‌ای به ماده ۸ قانون هوای پاک اضافه کرد که براساس آن خودروسازان به ازای هر چهار دستگاه خودروی تولیدی باید یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

اما متاسفانه مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده زمانی به خودروسازان تحمیل می شود که آن ها و بزرگ تر از آن صنعت خودروسازی در وضعیت مساعدی به سر نمی برد.

هنوز مشخص نیست که با تحمیل مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده به خودروسازان چه تحولی در قیمت گذاری صورت خواهد گرفت. در حال حاضر این مصوبه از سوی کارخانه های خودروسازی و متولیان امر پذیرفته نشده است و قطعا با مقاومت جدی از سوی آن ها روبرو خواهیم شد. اما در صورتی هم که خودروسازان در نهایت چاره ای جز پذیرفتن این مصوبه ی جدید پیدا نکرده و بار اسقاط خودروهای فرسوده را بپذیرند، هزینه ی آن را در نهایت مصرف کنندگان و مردم عادی پرداخت خواهند کرد!

در این باره بیشتر بخوانید: https://bit.ly/2yt8CGJ

اشتراک:

۱ دیدگاه