از مزایای سیب زمینی غافل نباشید!

0

سیب زمینی یک پای ثابت بسیاری از غذاها بخصوص کشورهای آسیایی است. این ماده غذایی سرشار از نشاسته بوده و فواید فراوانی دارد.

آنچه که بین مردم جا افتاده است خاصیت چاق کنندگی سیب زمینی است و باعث شده تا از رژیم غذایی افراد چاق فاصله بگیرد. سیب زمینی تاریخچه طولانی دارد و عمر آن به 7 هزار سال پیش باز میگردد. سیب زمینی برای نخستین بار توسط اینکاها بومیان پرو کاشت شد و تاریخچه ورود آن به اروپا به قرن 16 برمی گردد.

تنوع گونه های سیب زمینی بسیار بالاست به طوری که این تعداد به 2000 مورد می رسد.

بر خلاف تصورات سیب زمینی غذایی مناسب برای انواع رژیم های غذایی است. در هر 100 گرم سیب زمینی بخار پز تنها 100 کالری وجود دارد، هیچ چربی وجود ندارد همچنین از سدیم، کلسترول و گلوتنی در آن خبری نیست. با مصرف 100 گرم سیب زمینی در روز ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می شود و حتی پتاسیم موجود در آن از موز بیشتر است.

مزایای سیب زمینی

مزایای سیب زمینی

از دیگر ویتامین های موجود در سیب زمینی می توان به ویتامین B6، فیبر، منیزیوم و آنتی اکسیدان اشاره کرد.

شاید بزرگترین عیب موجود در سیب زمینی همان نشاسته زیاد آن باشد. و اینکه نشاسته موجب افزایش حساسیت به انسولین می شود درست است اما موجب بهبود کنترل قند خون، سلامتی دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و سیری شود و نیز از بروز التهاب در بدن جلوگیری کند و موجب تقویت سیستم ایمنی و بهبود گردش خون شود.

سیب زمینی به خودی خود کالری زیادی ندارد اما روش پخت آن میتواند آنرا پر کالری کند.

مصرف مقدار متعادل سیب زمینی که به طور مناسب پخته شده باشد، مضر نیست. سیب زمینی به عنوان غذایی با شاخص گلیسمی بالا طبقه بندی می شود اما اگر در رژیم غذایی حاوی غذاهایی با فیبر بالا مانند عدس، لوبیا، مغزها و دیگر سبزیجات استفاده شود، این افزایش در قند هم می تواند خنثی شود.

اشتراک:

نظرات بسته اند