از اشتباهات رایج در رژیم های غذایی مطلع باشیم

0

هر کس در زندگی اش حداقل یکبار به رژیم لاغری رو آورده است و سختی های فراوانی را متحمل شده و خود را از خوردن خیلی از خوراکی های خوشمزه محروم کرده است. اما بسیاری از افراد به نتیجه ی طلوبی که منتظرش بودند دست نیافتند. در این مطلب می خواهیم درباره ی اشتباهات رایجی که در رژیم های غذایی داشته اید صحبت کنیم و حاصل تحقیقات فراوان دانشمندانی را که سالیان سال در مورد تغذیه مطالعه کردند را در اختیارتان قرار می دهیم. خواندن این مطلب موجب می شود که متوجه اشتباهاتمان بشویم.

اشتباهات رایج در رژیم غذایی

اعتماد به میزان کالری های دریافتی

ماریون نسل استاد تغذیه در دانشگاه نیویورک در آخرین کتاب خود به نام «اهمیت کالری» گفته است: حتی متخصصان تغذیه نیز نمی توانند میزان دقیق کالری ها را تخمین بزنند. طی یک پژوهش علمی که به دست متخصصی به نام لیزا یونگ صورت گرفت, میزان کالری تخمین زده فست فودهایی که در آمریکا مورد مصرف مردم قرار می گیرند، گاهی تا ۳۰ درصد از میزان واقعی کالری موجود در این غذاها کمترست. برخی دیگر از محققان بر این باور هستند که بسیاری از اعداد درج شده تاریخ گذشته و اعتبار ندارند.

کاهش بیش از حد میزان کالری

همان طور که می دانید برای کاهش وزن باید مقدار کالری دریافتی را کاهش داد اما در صورتی که این میزان کالری بیش از حد کاهش یابد, سرعت سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب برگشت وزن از دست رفته در طول رژیم لاغری خواهد شد.

رژیم لاغری

رژیم لاغری

افتادن در دام توصیه های مرتبط با رژیم های لاغری

همه می دانند که خوردن سبزیجات علی الخصوص سبزیجات سبز رنگ, غلات و غذاهای اورگانیک بسیار مغذی هستند اما لازم به ذکر است که حتی چنین موادی باید کنترل شده مصرف شوند. یکی از متخصصان تغذیه گفته است: “یک شب به مهمانی دعوت شده بودم و در آنجا تنها دونات های نارگیل مخصوص گیاهخواران سرو می شد. صبح روز بعد به شدت گرسنه شده بودم. من که هیچ وقت ساعت ۱۰ صبح و بعد از رساندن دخترم به مدرسه احساس ضعف نمی کردم مجبور به خوردن یک دسر شدم.”
این مسئله نشان داده است که متخصصان نیز گاهی در دام برخی از اشتباهات مرتبط با رژیم های لاغری می افتند.

ترسیدن از خوردن انواع کربوهیدرات

با وجود آنکه کم کردن مصرف کربوهیدرات به کاهش وزن کمک زیادی می کند اما هرگز حذف کامل آن توصیه نمی شود. موقعی که مصرف کربوهیدرات کاملا کنار گذاشته می شود, بدن از دریافت فیبر, ویتامین ب, ویتامین ای, پروتئین و آنتی اکسیدان محروم می شود. برای کاهش وزن کافی است مقداری از کربوهیدرات مصرفی را کاهش دهید.

حذف وعده ی شام

یکی از اشتباهات رایج این است که وعده ی شام را کاملا حذف کنید. بهتر است شام را ساعاتی قبل از خوابیدن میل کنید اما هرگز آن را قطع نکنید. به هیچ عنوان مقابل تلویزیون غذا نخورید. اکثر افراد بعد از یک روز کاری سخت پر مشغله به خانه بازمی گردند و شام می ورند و سپس در مقابل تلویزیون نشسته و هله هوله می خورند, این کار کاملا غلط است.

مضر بودن انواع چربی ها

برخی افراد تصور می کنند خوردن چربی امری است کاملا اشتباه, اما خوردن چربی های مفید برای سلامت بسیار خوب است. بهتر است به جای مصرف خوراکی های شیرین از چربی های مفید استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده ای که چربی کمتری دارند برای بهتر شدن مزه ی آن ها شکر, نمک و سایر مواد تشکیل دهنده ی مضر دارند که اصلا توصیه نمی شود.

رژیم لاغری

رژیم لاغری

برخی افراد هستند که آنقدر مشغولیت های زیادی دارند که فرصتی برای ورزش کردن یا تهیه ی غذای خانگی ندارند. متخصصان این نوع کار کردن را برای سلامت روان مفید نمی دانند. یکی از متخصصان چنین می گوید: “زمانی که توجه کمتری به خودم می کنم و صبح ها برای دویدن به خارج از منزل نمی روم، بعد از چند روز به راحتی چنین تغییری را احساس می کنم. خیلی زود از کوره در می روم و احساس سستی نیز می کنم. همین امر سبب می شود که تصور کنم باید سالاد بیشتری را در رژیم لاغری خود بگنجانم.”
او تاکید کرده است که هر اندازه احساس بهتری داشته باشید، عملکرد بهتری در زندگی فردی و کاری خود خواهید داشت. همیچنین هم خود و هم اعضای خانواده تان، شادتر خواهید بود.

رژیم لاغری

رژیم لاغری

اشتراک:

نظرات بسته اند