ارزش غذایی ژله در کودکان

0

والدینی که دارای فرزند بیش فعال و دیابتی و یا اضافه وزن می باشند باید درباره ی مصرف پاستیل و خوراکی های این چنینی با پزشک مربوطه مشورت نمایند.

نکات لازم در باره ی مصرف پاستیل در کودکان

وارد هر فروشگاه و سوپر مارکت که می شویم, خوراکی ها و تنقلات رنگ و وارنگ زیادی جلب توجه می کند که پاستیل یکی از جذاب ترین و خوشمزه ترین آن هاست. این خوراکی های نرم و چسبنده در طرح ها و رنگ های مختلف, نظر بچه ها را به خود جلب می کند. اکثر مردم بر این باورند که ژله می تواند موجب ترمیم مواد از دست رفته مفاصل شده و از وکی استخوان جلوگیری نماید. اما نظر متخصصان چیز دیگریست. متخصصان بر این باورند که فقط ژلاتین به تنهایی می تواند در تحکیم استخوان و غضروف سازی و ویتامین های مورد نیاز بدن موثر و جهت سلامت پوست و مو و سایر بافت های بدن مفید اسن. اما این به این معنا نیست که همه ی خوراکی ها و تنقلاتی که خاصیت ژلاتینی را جایگزین مواد مورد نیاز بدن کودکان کنیم. لازم است بدانید پروتئینی که در ژله ها و پاستیل ها وجود دارد, نسبت به پروتئین گوشت و شیر و تخم مرغ بسیار ناچیز است.

آنچه باید بدانید

به هیچ عنوان پاستیل را در مکان های گرم نگهداری نکنید و حتی از خرید پاستیل هایی که در معرض نور خورشید هستند پرهیز کنید. پاستیل را زمانی که در آن را باز می کنید حتما در ظرفی در دار بریزید تا گرد و غبار به بدنه ی چسبنده ی آن نچسبدو فراموش نکنید که پاستیل های باز و فله ای را خریداری نکنید. زیرا این نوع پاستیل ها مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.
کودکان زیر دو سال را از خوردن پاستیل منع کنید, زیرا سیستم گوارشی و ایمنی ضعیف و حساسی دارند که خوردن این نوع از خوراکی ها می تواند برایشان خطرناک باشد. به کودکان خود متذکر شوید که پس از خوردن پاستیل حتما دندان هایشان را مسواک بزنند تا مواد قندی موجود در پاستیل موجب پوسیدگی دندان ها نشوند.

هرگز پاستیل را جایگزین مواد غذایی نکنید

یکی از کارشناسان تغذیه به نام سیمین واقفی گفته است: «بطور کلی پاستیل و انواع ژله، ارزش غذایی بالایی ند‌‌‌ارند‌‌‌. بنابراین نباید‌‌‌ جایگزین وعد‌‌‌ه‌های غذایی شوند‌‌‌. چرا که معمولا این نوع خوراکی‌ها به عنوان د‌‌‌سر و میان وعد‌‌‌ه سرو می‌شوند‌‌‌ و مصرف آنها اگر د‌‌‌ر هفته یک تا د‌‌‌و بار و یا مورد‌‌‌ی باشد‌‌‌ مشکلی نیست اما اگر مصرفشان هر روزه باشد‌‌‌ و به عاد‌‌‌ت تبد‌‌‌یل شود‌‌‌ منجر به کم اشتهایی شد‌‌‌ه، و میل به غذا خورد‌‌‌ن را د‌‌‌ر کود‌‌‌کان کاهش می‌د‌‌‌هد‌‌‌. حتی د‌‌‌ر پاره‌ای مواقع، باعث بروز حساسیت می‌شود‌‌‌. به شکلی که د‌‌‌ر برخی کود‌‌‌کان که زمینه آلرژی د‌‌‌ارند‌‌‌ این حساسیت بصورت خس‌خس سینه و یا کهیر د‌‌‌ید‌‌‌ه شد‌‌‌ه که لازم است د‌‌‌ر این زمینه د‌‌‌قت لازم به‌عمل آید‌‌‌. البته د‌‌‌ر صورت مصرف پاستیل برای کود‌‌‌کان، بهتر است از پاستیل‌هایی استفاد‌‌‌ه شود‌‌‌ که د‌‌‌ارای ویتامین C و مولتی ویتامین هستند‌‌‌. از طرفی نسبت به تنقلات د‌‌‌یگر، وجود‌‌‌ شیرینی کمتر د‌‌‌ر این نوع پاستیل‌ها آن را تبد‌‌‌یل به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها برای کود‌‌‌کان کرد‌‌‌ه است که به مراتب از د‌‌‌یگر خوراکی‌های پر نمک و یا بسیار شیرین، بهتر است.» وی افزود: «هیچ فرقی بین پاستیل‌های نوشابه‌ای و میوه‌ای وجود‌‌‌ ند‌‌‌ارد‌‌‌ و فقط اسانس استفاد‌‌‌ه شد‌‌‌ه د‌‌‌ر آنها با هم تفاوت د‌‌‌ارد‌‌‌. همچنین رنگ، وضوح و شفافیت و نیز تست‌های میکروبی از معیار‌های قابل قبول د‌‌‌ر ارزیابی یک پاستیل خوب محسوب می‌شود‌‌‌.»

اشتراک:

نظرات بسته اند